معرفی ساز دیوان m2
سازشناسی

معرفی ساز دیوان

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : معرفی ساز دیوان ؛ ساز دیوان از دسته بندی سازهای مضرابی و از خانواده تنبور و یک ساز کردی است که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد. دیوان سایز بزرگتر تنبور است. در همین رابطه گالری موسیقی شهر ساز کرج طیف گسترده ای از سازهای مختلف سنتی ایرانی و جهانی را در آرشیو خود قرار داده تا شما برای تهیه انواع ساز در استان البرز و شهر کرج به راحتی اقدام نمایید و با اطمینان خاطر انواع ساز مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

تاریخچه؛ معرفی ساز دیوان

معرفی ساز دیوان ؛ ساز دیوان از دسته ساز های مضرابی می باشد که نوعی ساز کردی شناخته شده و جز ساز های خانواده تنبورها به حساب می آید. این نوع ساز در واقع به جز گردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق، کردستان سوریه و کردستان ایران مورد استفاده قرار می گیرد و انواع خاصی از آن در مناطقی از کردستان ترکیه وجود دارد. ساز دیوان در مناطق عراق، ایران و کردستان به دلیل زبان و فرهنگ و همچنین آداب و رسوم یکسانی که دارند بسیار متداول می باشد. همچنین امروزه ساز دیوان در بخش هایی مانند بوکان، مهاباد، سنندج و کرمانشاه مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود اینکه سابقه دیرینه ای در این مناطق ندارد اما مشتاقان زیادی گیدا کرده است.

اجزا ساز؛ معرفی ساز دیوان

معرفی ساز دیوان m3

ساز دیوان در کردستان ترکیه دوستداران فراوانی پیدا کرده که اغلب برای اجاری ملودی های سنتی از آن استفاده می کنند و همچنین مردم کرمانج کردستان ترکیه این ساز را با نام ساز تنبور می شناسند و در این منطقه می توانید اصیل ترین ملودی ها را از زبده ترین نوازندگان این ساز بشنوید. جالب است بدانید که تاریخچه ساخت دیوان به حدود ۴۰۰ سال پیش در شهر فیرورق از نواحی شهر خوی برمی گردد. در واقع گمان می رود که دیوان و سازهای هم خانواده آن محصول تغییر و تحولاتی است که بر روی ساز ترکی قوپوز انجام شده است.

1. کاسۀ ساز دیوان

دیوان دارای یک کاسه بزرگ از جنس چوب درخت توت سیاه، گلابی بیا گردو است که اغلب به دلیل بزرگ بودنش نمی توان آن را به صورت یک تکه ساخت. در واقع کاسه ی دیوان را با چسباندن تکه های هلالی میده شده به یکدیگر می سازند. ساز دیوان دارای یک کاسه طنینی کمی کوچک تر و یک پارچه نیمه گلابی از جنس چوب های پروانه، سروکوهی و ماعون می باشد که چوب صفحه رویی را از چوب های صنوبر انتخاب می کنند.

2. دسته و دستان؛ معرفی ساز دیوان

دیوان دارای دسته ای بلندتر از دسته ساز باغلاما می باشد که به کاسه متصل شده و روی آن ها دستان بسته می شود. توجه داشته باشید که چوب انتخابی برای دسته سازها بایستی سخت و کاملا محکم مانند چوب بلوط باشد زیرا دسته ساز به صورت مداوم تحت فشار انگشتان نوازنده است. ساز دیوان دارای ۲۴ پرده بر روی دسته خود دارد که قابلیت جابه جایی دارند. البه این در حالی است که دیوان و سازهای هم خانواده اش با دستان بندی متفاوت وجود داشته باشند.

3. سیم گیر و شیطانک ساز دیوان

به طور کلی در فاصلۀ بین سرپنجه و دستان ها قطعه ای باریک چوبی قرار گرفته تا سیم ها از روی آن عبور کنند و به گوشی ها برسند. همچنین در پایین ترین قسمت کاسه هر دو ساز سیم گیر واقع شده تا سر دیگر سیم ها به آن گره بخورند.

4. تعداد و جنس گوشی؛ معرفی ساز دیوان

معرفی ساز دیوان m1
ساز دیوان دارای ۷ گوشی به تعداد سیم های خود هستند که حدود ۴ گوشی در جایگاه اصلی گوشی ها و ۳ گوشی دیگر در وجه مقابل قرار گرفته اند. گوشی ها را معمولا از چوب درختانی مانند بلوط، ممرز و شمشاد تهیه می کنند.

5. تعداد سیم های ساز دیوان

برای معرفی ساز دیوان باید بدانیم که این ساز دارای ۷ سیم می باشد که تمامی آن ها به صورت سه گروه سه تایی، دوتایی و دوتایی تقسیم و کوک می شوند. توجه داشته باشید که کوک مرسوم ساز دیوان لا، ر، سل یا لا، ر، می می باشد که معمولا یک سرد سیم ها به سیم گیر و سر دیگر آن به گوشی های نصب شده در دسته بسته می شوند.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش انواع ساز سنتی ایرانی و کلاسیک جهانی به صورت نو و کارکرده لطفا با کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج تماس حاصل فرمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
تماس سریع