معرفی ساز شهتور
معرفی ساز شهتور
سازشناسی , سازهای موسیقی ایرانی , گروه مضرابی (زهی_کوبه ای) , معرفی سازهای زهی زخمه ای , معرفی سازهای مضرابی (زخمه ای)

معرفی ساز شهتور

ساز شهتور در تاریخ 27م بهمن ماه سال 1393 توسط علی رضا حجازی در حاشیه برگزاری سی امین جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد، در معرفی ساز شهتور گفت: این ساز 7 اکتاو صدا دارد و ربع پرده و نیم پرده داد،کار پیانو را انجام می دهد با این تفاوت که ربع پرده دارد.

رابتدای این مراسم علیرضا حجازی مبدع ساز شهتور به روی سن آمد و پس از صحبت های ابتدایی مدیر روابط عمومی در پشت ساز ابداعی نشست و به توضیح پاره ای از جزییات در خصوص این ساز پرداخت.

حجازی گفت: این ساز حدود اکتاو وسعت صدا، ربع پرده و نیم پرده دارد. این ساز به نوعی کار پیانو را انجام می دهد اما با این وجه که ربع پرده هم دارد و دیگر نیاز به کوک کردن ندارد.

وی با بیان اینکه این ساز از سه قسمت تشکیل شده است ادامه داد: اگرچه این ساز از سه قسمت تشکیل شده است اما در ایران در سازها عادت به چند قطعه وجود ندارد بلکه همه یک تکه هستند.

این موسیقیدان در ادامه به تقسیم بندی قسمت های مختلف ساز شهتور پرداخت و گفت: اولین قسمت از این ساز سه و نیم اکتاو وسعت صدا دهی دارد و در محدوده صوتی صدایی باس، باریتون و تنور دارای توانایی ایجاد صدا است. در دومین قسمت سه و نیم اکتاو وسعت صدا دهی همراه با محدوده صدایی تنور، کنترآلتو،آلتو و متزوسوپرانو است.

وی با بیان اینکه درقسمت دوم این سازبیشترین صدا درمحدوده صدایی تنوراست به نواختن بخش کوتاهی از این قسمت پرداخت و ادامه داد: با قسمت دوم بیشتر فضای سنتی را می نوازم و شهتور با سنتور یکی است با این تفاوت که هر سه قسمت در ساز سنتوربر یک تیکه سوار است در حالی که در شهتور بر سه تکه مختلف است و پی در پی است.

حجازی در بخش دیگری از این مراسم به توضیح قسمت سوم ساز شهتور پرداخت و بیان کرد: قسمت سوم این ساز نزدیک به پنج اکتاو وسعت صدا دهی دارد و دارای محدوده صدایی آلتو، متزو سوپرانو و سوپرانو است.

حجازی با اشاره به اینکه این ساز از زیرترین تا بم ترین صدا را می تواند داشته باشد افزود: صدای این ساز به سختی به دست می آید اما به قدری روی آن کار شده است تا توانستیم آنچه را که می خواهیم بدست آوریم.

وی بیان کرد: برای ساخت این ساز از یک نوع سیم استفاده شده است و در حالی که برای بسیاری از سازهاچوب های آن نیز متفاوت است که لحن صدا را هم در اثر این تفاوت چوب تغییر می دهد برای ساز شهتور از یک نوع چوب قدیمی استفاده شده است که که لحن هر سه قسمت را یکسان کرده است.

این موسیقدان گفت: در ایران کارخانه ای که سیم صدا بسازد وجود ندارد و سیم ها تمامی صنعتی است و از صنعت برای موسیقی استفاده می شود بنابراین سیم هایی را که برای ساخت این ساز بهره گرفتم در چند سال مورد استفاده قرار دادم تا هارمونی داشته باشد.

وی در پایان گفته های خود با بیان اینکه ساخت این ساز 40 میلیون تومان هزینه در برداشته است گفت: برای این ساز سه لوح فشرده ضبط کردیم که البته هنوز برای فروش آنها قرار دادی بسته نشده است.

این هنرمند افزود: طی ماه‌های آینده در کنسرت های داخل و خارج از کشور که همراه با گروه سماع عارفان در داخل و خارج کشور خواهیم داشت از ساز شهتور برای اجراهای رسمی‌مان استفاده خواهیم کرد و این امید را دارم که با توجه به قابلیت های فراوانی که این ساز می تواند داشته باشد بتوانیم در جهت اعتلای موسیقی ایرانی تلاش کنیم.

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس