معرفی ساز ماندولین 2
سازشناسی

معرفی ساز ماندولین

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : برای آشنایی با ساز ماندولین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی ساز ماندولین؛ سازی است کوچک‌تر از گیتار و تا حدی گلابی‌ شکل، دارای هشت سیم که دو به‌ دو به هم جفت شده‌اند و چهار زوج سیم تشکیل می‌دهند. رایج‌ترین کوک برای این سیم‌های جفت، فاصله پنجم درست است، این ساز از خانواده لوت است و از حدود 1600 به ایتالیا برده شد. ماندولین با مضراب یا زخمه انگشتان نواخته می‌شود. نه فقط قادر به اجرای نت‌های کوتاه جدا است، بلکه سیم‌های زوج آن امکان تعادل بسیار سریع بین دو نت هم فاصله را به وجود می‌آورد به‌طوری‌که افهٔ نسبتاً طویل با نوعی ترمولو منتج می‌گردد. صفحه انگشت‌گذاری آن پرده‌بندی شده‌است.

آثاری برای ساز ماندولین

ساز ماندولین گاهی در ارکسترهای اپرایی به کار رفته است مانند اپرای اتللو اثر وردی. آنتونیو ویوالدی یک کنسرتو برای یک ماندولین (کنسرتو در ر ماژور اپوس 6 شماره 3) و دو کنسرتو برای دو ماندولین ساخته‌است. موتسارت در اپرای دون جوان از آن استفاده کرده‌است و بتهوون نیز چند سوناتین برای آن نوشته‌است، پاگانینی هم چند سرناد برای این ساز با همراهی گیتار ساخته‌ است.

تاریخچه ساز؛ معرفی ساز ماندولین

معرفی ساز ماندولین 3

 

ماندولین از خانواده لوت است امروزه انواع مختلف این ساز از نسل ماندولين ناپلي هستند كه در طي قرن 18 ام در ناپل توسعه يافتند. امروزه ماندولين‌هاي پشت کاسه‌ای شباهت زيادي به سازهاي ايتاليايي اوليه دارند و در ژانرهاي فولکلور و كلاسيك متداول‌اند. در اواسط قرن 19ام این ساز چندان طرفداري نداشت. محبوبيت دوباره ماندولين در اوايل قرن بيستم منجر به توسعه اشكال و طرح‌های مختلف از این ساز مدرن امروزي گرديد. بيشتر پیشرفت‌های صورت گرفته روي ماندولین در آمريكا رخ داد زمانی که سازندگان ساز در آمريكا شروع به ساخت ماندولين‌هاي با پشت صاف و سطح بالايي خميده شدند.

معرفی ساز ماندولین ؛ دو شخصيت كليدي نقش اساسي در خلق ماندولين‌هاي مدرن مورد استفاده در ژانرهاي بلوگراس، كانتري، بلوز و گروه‌های jug (jug-band) شدند: اورويل گيبسون (Orville Gibson) و مهندس آكوستيك ليود لوار (Lioyd Loar). اين دو شخصيت سبك F يا فلورانسي (Florentine) و ماندولين‌هاي گلابی‌شکل سبك A كه ما امروزه می‌شناسیم. بسياري از این ساز ها آكوستيك كنوني از نسل سازهاي ساخته‌شده توسط گيبسون (Gibson) هستند.

ساز ماندولین امروزی

انواع مختلف ساز ماندولین امروزی از نسل ماندولين ناپلي هستند كه در طي قرن 18 ام در ناپل توسعه يافتند. امروزه ماندولين‌هاي پشت کاسه‌ای شباهت زيادي به سازهاي ايتاليايي اوليه دارند و در ژانرهاي فولکلور و كلاسيك متداول‌اند. در اواسط قرن 19ام این ساز چندان طرفداري نداشت. محبوبيت دوباره ماندولين در اوايل قرن بيستم منجر به توسعه اشكال و طرح‌های مختلف از این ساز مدرن امروزي گرديد. بيشتر پیشرفت‌های صورت گرفته روي ماندولین در آمريكا رخ داد زمانی که سازندگان ساز در آمريكا شروع به ساخت ماندولين‌هاي با پشت صاف و سطح بالايي خميده شدند.

نواختن ساز؛ معرفی ساز ماندولین

حركت سريع مضراب (زخمه) در ميان هرکدام از جفت سیم‌های هم‌صدا (unison) يك ترمولو (tremolo) مشخصه ايجاد می‌کند. يک صفحه پوسته‌ای در اطراف حفره صداي  بیضی شکل شكم ساز را از صدمه ديدن با زخمه حفظ می‌کند، نواختن و ساختن ساز ماندولين در اواخر قرن 19 ام و اوايل قرن 20 ام در اروپا و آمريكاي شمالي و جنوبي رونق يافت. در قرن 20 ام این ساز در يك خانواده از اندازه‌ها از سوپرانو تا كنترباس ساخته شد، قطعات ساخته شده براي ماندولين شامل يك كنسرتو توسط آنتونيو ويوالدي، سرنيد (serenade) در اپراي موتزارت دان جيوواني (Don Giovanni-1787) و پارت‌هایی از باله ايگور استراوينسكي (Igor Stravins) آگون (Agon-1957) است.

سیم های ساز ماندولین

معرفی ساز ماندولین 1

برای آشنایی با ساز ماندولین باید بدانیم که در مجموع دارای 8 سیم فلزی با طول کاملا یکسان و قطر متفاوت است که به صورت 4 جفت از پایین به بالا و با الگوی افزایشی قطر سیمها شماره گذاری و به ترتیب زیر کوک می شوند.
سیم 8 ← G3
سیم 7 ← G3
سیم 6 ← D4
سیم 5 ← D4
سیم 4 ← A4
سیم 3 ← A4
سیم 2 ← E5
سیم 1 ← E5
نت نویسی ماندولین با کلید سل صورت می گیرد و قابلیت اجرای هارمونی، ریتم و خطوط ملودی را دارد. سیمهای نازک فلزی این ساز مانند گیتار آکوستیک نوازندگی با ناخن و بدون استفاده از پیک یا مضراب را غیر ممکن می کند.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع سازهای ایرانی و کلاسیک جهانی و معرفی ساز ماندولین همچنین اخذ مشاوره خرید و فروش انواع آلات موسیقی سنتی ایرانی و کلاسیک جهانی به صورت نو و کارکرده لطفا با مشاورین و کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج و البرز تماس حاصل فرمایید.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس