معرفی سازهای صفحه کلید دار

معرفی ساز پیانو

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]

نام ساز : پیانو– piano
خاستگاه ساز: ایتالیا
دسته بندی ساز : معرفی سازهای صفحه کلید دار
نوازندگان مشهور : فردرک شوپن، موتزارت، باخ، لودیگ وان بتهوون، لیف او اندسن ، مارتا آرگریچ، کلودیو آرائو، ولادیمیر اشکنازی، دانیل بارنبویم، آلفرد برندل، گلن گولد، ولادیمیر هورویتس

پیانو مهمترین و قوی ترین ساز خانواده کلاویه ای یا کلید دار است. این ساز را ساز مادر نامیده اند زیرا هم از محدوده یا وسعت صدای بیشتری نسبت به سازهای دیگر (به غیر از ارگ) برخوردار است و هم این امکان را به نوازنده می دهد تا همزان ده نت را اجرا کند، یعنی به تعداد تمام انگشتان دست.

تاریخچه پیانو

صدای دل‌نشین پیانو، اولین بار در شهر پادووای ایتالیا شنیده شد. شاید بارتولومئو کریستافوری، مخترع پیانو هرگز فکر نمی‌کرد که این ساز روزی محبوب‌ترین ساز جهان شود، اما پس از گذشت ده سال و با تحقیقات موسیقی‌دان‌ها، پیانو کم‌کم به مادر ساز ها تبدیل شد. لقبی که تا به امروز، هیچ سازی نتوانسته از آن خود کند. در اصل پیشرفت یک‌باره و جهانی‌شدن پیانو را می‌توان مدیون یک مقاله از نویسنده‌ای ایتالیایی تبار دانست. مقاله‌ای که بعدها به سایر زبان‌ها منتشر و مقدمه‌ای برای گسترش و بهبود این ساز شد. مخترع پیانو که در حقیقت یک سازنده هارپسیکورد بود، در تلاش برای یافتن راهی بود که بتوان سازی با گستره‌ی صوتی بیشتر ایجاد کرد. صدای هارپسیکورد مستقل از شدت ضربه‌ای که انگشتان به کلید وارد می‌کنند، یک صدای ثابت بود. پیانو این ویژگی را داشت که انگشتان نوازنده شدت صدا را انتخاب کنند. درواقع شدت ضربه باعث بلند شدن یا نرمی صدا می‌شد.

ساختمان ساز پیانو

پیانو دارای 1100 سیم داشته و وزن آن نیز در حدود 220 کیلوگرم و مواد تشکیل دهنده آن نیز از فلز و چوب می باشد. پیانوها از 88 چکش تشکیل شده است و به هر سیمی از این پیانو در حدود 90 کیلو نیوتون کشش وارد می شود. توجه داشته باشید که برای ایجاد صدای بم تر بایستی نیروی کمتری را وارد کرد و برای ایجاد صداهای نازک تر نیز بایستی نیروی بیشتری به سیم ها وارد گردد که جنس سیم ها نیز از فولاد و آلیاژ بسیار محکم بوده است. مهمترین و اصلی ترین قسمت ساز پیانو گوشی و پیم بوده که کار این پیم برای کوک پیانو بوده و هر سیم نیز دارای یک پیم می باشد.

نحوه صدادهی پیانو

پیانو توسط ضربه انگشتان نواخته می ‌شود. برای این کار دست را بلند کرده و سپس پایین آورده و با نوک انگشت ضربه می ‌زنیم.مکانیزم پیانو تولید صدا می‌ کند. بدلیل شکل مکانیزم پیانو یک پیانسیت می تواند همزمان ده نت را نیز به صدا درآورد.
محل قرارگیری انگشتان دو دست روی کلیدهای پیانو در نواختن آن اهمیت دارد. اصولا در اکثر آهنگ‌ ها نت اول شماره دارد که انگشت شروع کننده در نواختن آن قطعه را مشخص می‌کند.در این صورت شمارة یک برای انگشت ‌های شست دو دست است و به ترتیب سایر انگشت ‌ها شماره ‌های 1 تا 6 را خواهند داشت.شست دست راست روی چهارمین نت پیانو قرار می ‌گیرد. البته در مورد همه آهنگ‌ ها صدق نمی کند و برخی آهنگ ‌سازان نت آغازین آهنگشان را شماره نمی ‌زنند.در این صورت پیانیست باید خودش مکان انگشتانش روی کلیدهای پیانو را با توجه به نوع نت ‌های نوشته شده تشخیص دهد.

آموزش نت خوانی پیانو

برای شروع نت‌خوانی باید با برخی از مفاهیم همچون «خطوط حامل» (Staff)، «کلید سل» (Treble Clef)، «کلید باس» (Bass Clef) و … آشنا شویم.

خطوط حامل
نت‌های موسیقی بر روی خطوط (۵ خط) و فاصله بین آن‌ها (۴ فاصله) قرار می‌گیرند. در متون آموزش پیانو به طور معمول دو دسته خط حامل قرار دارد که از طریق آکولاد به یکدیگر متصل شده‌اند. در خطوط حامل بالایی، کلید سل و در خطوط حامل پایینی، کلید فا یا کلید باس داریم. در بیشتر موارد، نت‌های مربوط به کلید سل با دست راست و نت‌های مربوط به کلید فا با دست چپ نواخته می‌شوند.
نت دو میانی در بین فاصله بین خطوط حامل و بر روی یک «خط فرضی» (Imaginary Line)، یا به عبارت بهتر «خط کمکی» (Ledger Line) قرار می‌گیرد. هر قدر نت، بالاتر قرار بگیرد، بیانگر نت بالاتر (زیرتر) است و برعکس.

انواع پیانو

  • پیانوهای اسپینت (Spinet)
  • پیانو دیواری (Upright Piano)
  • پیانو های دیجیتال (Digital Piano)
  • پیانو های کنسول (Console)
  • پیانوی بزرگ

[/fusion_text][fusion_title title_type=”text” rotation_effect=”bounceIn” display_time=”1200″ highlight_effect=”circle” loop_animation=”off” highlight_width=”9″ highlight_top_margin=”0″ before_text=”” rotation_text=”” highlight_text=”” after_text=”” title_link=”on” link_url=”https://shahresaz.com/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88-%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%87%d8%a7/” link_target=”_blank” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” content_align_medium=”” content_align_small=”” content_align=”center” size=”2″ font_size=”” animated_font_size=”” fusion_font_family_title_font=”” fusion_font_variant_title_font=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_shadow=”no” text_shadow_vertical=”” text_shadow_horizontal=”” text_shadow_blur=”0″ text_shadow_color=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”80″ margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” margin_top_mobile=”” margin_bottom_mobile=”” text_color=”” animated_text_color=”” gradient_font=”no” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ highlight_color=”” style_type=”default” sep_color=”” link_color=”” link_hover_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

خرید اینترنتی پیانو یاماها

[/fusion_title][fusion_section_separator divider_type=”triangle” divider_height_medium=”” divider_height_small=”” divider_height=”” divider_repeat_medium=”1″ divider_repeat_small=”1″ divider_repeat=”1″ divider_position=”center” divider_candy=”top” icon=”fa-angle-down fas” icon_color=”#9c0d0d” bordersize=”” bordercolor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” margin_top=”80″ margin_right=”” margin_bottom=”50″ margin_left=”” backgroundcolor=”” /][fusion_featured_products_slider picture_size=”fixed” cat_slug=”پیانو” number_posts=”2″ offset=”0″ orderby=”date” order=”DESC” out_of_stock=”include” carousel_layout=”title_on_rollover” autoplay=”no” columns=”5″ column_spacing=”10″ scroll_items=”1″ show_nav=”yes” mouse_scroll=”yes” show_cats=”yes” show_price=”yes” show_sale=”yes” show_buttons=”yes” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس