خرید ملودیکا

خرید ملودیکا از گالری شهر ساز، برای خریدی هدفمند و مناسب می توانید از مشاوره تخصصی همکاران ما استفاده کنید و با یک تماس تمام اطلاعات لازم درباره انواع سازها از جمله خرید ملودیکا را در اختیار داشته باشید.

تماس با مشاورین گالری موسیقی شهر ساز: 09126940145

 

ساز ملودیکا

خرید ملودیکا، ساز ملودیکا از دسته سازهای بادی استکه نحوه تولید صدا در آن به گونه‌ای است که با فوت کردن و دمیدن در ملودیکا و همینطور فشردن دکمه‌های آن، صدای ساز شنیده می شود. تفاوت عمده ملودیکا با سازهای بادی دیگر، چند صدایی (پولی‌فونیک) بودن آن است.

نام های مختلف ساز ملودیکا

در مناطق مختلف جهان نام‌های مختلفی بر ساز ملودیکا گذاشته شده که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ملودیورن Melodyhorn
  • پیانیکا Pianica
  • Blow Organ
  • Blow Accordion
  • فلوت کلیدی Key Flute
  • کلاویتا Clavietta
  • ویبراندونون Vibrandoneon
  • ملودیون Melodion
  • دیامونیکا Diamonica
  • پیانو بادی Wind Piano
  • Keyboard Harmonica

انواع ساز ملودیکا

خرید ساز ملودیکا، انواع ساز ملودیکا محدوده‌های صوتی متفاوتی دارند، انواع ملودیکا سوپرانو، آلتو، تنور، باس و آکوردینا دارای ویژگی‌ها و تولید صدایی مختلف هستند. هرکدام از این سازها با هدف خاصی ساخته شده‌اند. به همین دلیل بهتر است با آشنایی از این ویژگی‌ها هنگام خرید، کمی دقیق‌تر به ساز و محدوده نوسان صوت توجه کنید.

ملودیکای سوپرانو و آلتو

این ساز در مقایسه با انواع دیگر دارای صدای بلندتر و تا حدودی نازک تر است. برخی از موزیسین‌ها برای نواختن این ساز از هر دو دست راست و چپ استفاده می کنند. کلیدهای سفید رنگ با دست راست و کلیدهای سیاه رنگ با دست چپ نواخته می شود.

ملودیکا تنور

این ساز دارای صدای بم‌تری نسبت به ملودیکای سوپرانو و آلتو بوده و شیوه نواختن متفاوتی دارد. نوازنده از دست راست برای نواختن روی صفحه کلید استفاده می کند و دست چپ برای نگاه داشتن ملودیکا در پشت ساز قرار می گیرد.

لینک مرتبط: خرید ترومپت

برخی از نوازنده‌ها با افزودن لوله پلاستیکی به ساز، از هر دو دست برای نواختن به شیوه سوپرانو و آلتو استفاده می کنند. اما معمولا نواختن با یک دست رایج‌تر است.

ملودیکای باس

باس نمونه‌ای از رایج ترین و کاربردی ترین ملودیکا در تمام جهان است. یک نوازنده با تجربه می تواند صداهای زیر و بم کامل را با ملودیکای باس، اجرا کند.

ملودیکا آکوردینا

آکوردینا از نمونه های قدیمی تر این ساز محسوب می شود که هنوز هم پر طرفدار است. در بیشتر نمونه‌های موجود در بازار دکمه کیبوردها از فلز ساخته شده‌اند ولی مدل‌های ارزان قیمت‌تر با دکمه‌های پلاستیکی نیز تولید شده‌اند.

ملودیکا ساخت شرکت هوهنر

کمپانی ساز هوهنر(Hohner) برای اولین بار در سال 1950 با ساخت ملودیکا به شکل امروزی، وسیله‌ای اعجاب انگیز را به دنیای موسیقی معرفی کرد. اگر چه از ابتدای قرن 19، سازهایی کم و بیش مشابه تولید شده بود ولی هیچکدام به اندازه ملودیکا و انواع آن توجه علاقمندان به موسیقی را به خود جلب نکرد.نزدیک به 10 سال طول کشید تا موسیقی‌دانان بزرگی چون فیل مور و… نواختن ملودیکا به همراه خوانندگی را در سطح بین المللی به نمایش بگذارند. این روزها انواع ملودیکا به صورت حرفه‌ای و حتی مدل‌های اسباب بازی آن نیز در بازار موجود است که دنیای کودکی را خوش‌نوا و موزون تر می‌کند.

لینک مرتبط: مرکز خرید دف

 

نحوه نواختن ساز ملودیکا

ساز ملودیکا و انواع آن از جریان هوا و صفحه‌ای زبانه‌دار با ساختاری مشابه با سازدهنی و پیانو ساخته شده اند. این وسیله شامل یک لوله پلاستیکی برای دمیدن هوا و یک صفحه کلید برای نواختن نت های موسیقی است. پس از فشار انگشت روی هر کدام از این کلیدها، مقدار هوایی معین موجب ارتعاش زبانه‌ها می شود. مجموعه این سیستم تولید صدایی با حجم متفاوت را به‌‌همراه دارد.

برای ایجاد صدا، یک یا چند کلید روی صفحه پیانویی فشرده و هم‌زمان با آن، هوا در لوله دمیده می‌شود که از آنجا هوا وارد ملودیکا شده و صوت تولید می شود. اعجاب آور است که چنین ساز ساده‌ای ترکیبی از چندین ساز را در خود جای داده است. هوا از طریق لب‌های نوازنده وارد محفظه مخصوص شده و به سمت کلیدها حرکت می کند. هوای ورودی به سیم های تنظیم شده منتقل می شود. کیفیت نت ملودیک تولید شده، بستگی به اندازه و حجم هوا و میزان لرزش سیم ها دارد.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، یک دریچه کوچک در پایه ملودیک تعبیه شده که برای آزاد شدن رطوبت اضافی است. رطوبت از طریق هوای دمیده شده با دهان به داخل دستگاه وارد می شود. نوازندگان بزرگ در حین اجرا، پس از 20 دقیقه ساز را به آرامی تکان می دهند. به این ترتیب بدون فشار دادن کلید، رطوبت احتمالی از دریچه خارج می شود. این کار بدون تولید صوت اضافی صورت میگیرد.