قیمت کلارینت معمولی

قیمت کلارینت معمولی، با اسنفاده از مشاوره تخصصی همکاران ما می توانید از گالری شهر ساز، خریدی هدفمند و مناسب داشته باشید و با یک تماس تمام اطلاعات لازم درباره انواع سازها از جمله انواع کلارینت را در اختیار داشته باشید.

تماس با مشاورین گالری موسیقی شهر ساز: 09126940145

 

معرفی ساز کلارینت

کلارینت (قره نی) ازدسته سازهای «یک زبانه ای است» و متشکل است از یک لوله استوانه ای که انتهای تحتانی آن کمی مخروطی شده است. در انتهای بالایی ساز، تکیه گاهی مانند منقار، ازجنس چوب، کایوچو یا پلاستیک تعبیه شده، که یک سوی آن تقریبا صاف و سوی دیگر سطحی و منحنی است و در سوی صاف آن تیغه ای نیی بر«منقار» تکیه کرده است به نام «زبانه». این قسمت را مجموعا « دهانی» می نامند که درمواقع نواخت کاملا در دهان (و احیانا مابین دندانها) قرارمیگرد. علاوه بردهانی، قسمت های دیگر نیز در این سازبه نظر میرسند که همگی می توانند از هم جدا شوند.

برخی از ویژگی‌های کلارینت (قره نی):

  • این ساز جز سازهای انتقالی می‌باشد.
  • نت این ساز را با کلید سل می‌نویسند.

تاریخچه ساز کلارینت

يوهان كريستوف دنر سازنده ساز از نورمبرگ امروزه به عنوان مخترع كلارينت شناخته مي‌شود كه ساخت و تکامل آن از شالمو شروع و تا انتهاي قرن هفدهم به صورت امروزی تكامل يافت.
البته باید گفت تفاوت دقيقي بين ساختار شالمو و كلارينت كه براي نيم قرن اين دو ساز همزمان وجود داشتند، نامعلوم است. با اين وجود مسأله‌ای که عموماً پذيرفته شده است اين است كه دنراولين شخصي بود كه شالمو را به دو كليد مجهز كرد.

لینک مرتبط: فروشگاه کلارینت در کرج

در ادامه اين نمونه پسر او جاكوب (Jakob) و ساير سازندگان آن دوران شروع به توليد كلارينت‌هايي با دو كليد و يك فضاي داخلي بزرگتر كردند. بل استوانه‌اي شالمو با يك بل با دهانه باز شده جايگزين شدند، به لوله كلارينت يك مشخصه برآمدگي (بشكه مانند) در زير دهانه داده شد.
همانند تمام سازهاي بادي باروك مكان دست‌ها هنوز تعيين نشده بود، بنابراين كلارينت‌ها به نحوي ساخته شدند كه هر دست مي‌توانست در پوزيسيون پایين‌تر قرار بگيرد (به عنوان مثال، يك حفره براي انگشت كوچك در هر دو سمت راست و چپ تعبيه شد، حفره‌اي كه مورد نياز نبود مسدود شد).
قیمت کلارینت معمولی، سازهايی كه با دهانه‌ها نواخته می شوند نوعی زبانه ساده دارند. يك مقطع مثلثی از دهانه بريده مي‌شود به نحوی كه زبانه هنوز در انتهای آن آويزان است و مي‌تواند توسط لب‌ها كنترل شود. يكی از اين كلارينت‌ های اوليه، ممت (memet) مصري از قرن سوم قبل از ميلاد بود. اين ساز به عنوان يك ساز دوبل نواخته مي‌شد؛ دو لوله استوانه‌اي از جنس نی يا چوب ساخته شده‌اند و به يكديگر متصل شده‌اند. اين سازها حفره‌های انگشت‌گذاری و دو دهانه دارند. اين سازها بعدها توسط يوناني‌ها و رومي‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.
كلارينت‌های دارای يك زبانه، دو زبانه و حتي سه زبانه در بسياری از فرهنگ‌ها استفاده می شد، البته در برخی قسمت‌های دنيا هنوز استفاده از اين كلارينت‌ها ادامه دارد و بدون تغيير باقی مانده‌اند (به عنوان مثال بلكای روسی يا كلارينت سه‌گانه ساردينيايی به نام لاوندا
در اروپای قرون وسطي سازي تک زبانه برگرفته از شرق و معمولاً داراي هشت حفره انگشت‌گذاري متداول بود. اين ساز شالوما (Chalumeau) بود. شالوما به معناي زبانه يا قميش است و از كلمه يوناني كالاموس (calamos) و كلمه لاتين calamus گرفته شده است. شالوما محدوده صدايي در حدود يك اكتاو (F4-G5) داشت. از دوران رنسانس به بعد اين سازها در كوك هاي مختلف از تربل تا باس با حفظ سنت آن زمان ساخته مي‌شوند.

لینک مرتبط: فروشگاه کلارینت

در اواخر قرون وسطي اصطلاح شالوما (آلماني: شالمي (Schalmei)، انگليسي: شوم (shawm)) به عنوان اصطلاحي عمومي براي كل خانواده سازهاي شوم (shawm) اتلاق مي‌شد.
تا اواسط قرن هجدهم بسياري از كلارينت‌ها داراي دو كليد بودند: پایين‌ترين نت‌هاي آنها در F3‌ نوشته مي‌شدند. زير و بمي‌ها تا G4 بدون كليد توليد مي‌شدند، A4 با كليد جلو، Bb4 براي باز كردن هر دو كليد. B4 به ندرت مورد استفاده قرار مي‌گرفت و با تغيير تنش لب‌ها توليد مي‌شد (با استفاده از Bb4 يا C5). B4 به آساني قابل نواختن نبود تا زمانيكه يك كليد سوم (كليد B4) اضافه مي شد، كه محدوده صدا را تا E3 پائين مي برد. زير و بمي ها از C5 به سمت بالا (تا حدود G6) با overblowing نواخته مي شدند.

محدوده صوتی ساز کلارینت

هنگام نوشتن قطعات برای کلارینت کوچک باید به موارد زیر توجه کرد:
  1. وقتی قرار است نوازنده ی کلارینت Bb و یا A بخش دیگری را که برای کلارینت Eb است بنوازد باید فرصت کافی برای تعویض و تنظیم ساز به او داده شود.
  2. نواختن کلارینت کوچک از بقیه اعضای خانواده ی کلارینت ها دشوارتر است و هنگام اجرا بهتر است استراحت های زیادتری برای نوازنده در نظر گرفت.
  3. ساختمان ساز کلارینت به نحوی است که برای نواختن مناطق صوتی بالا طراحی شده است مطمئن ترین نت در منطقه بالا G6 است، اگرچه نواختن B بالا نیز ممکن است.