معرفی ساز آکاردئون m4
سازشناسی

معرفی ساز آکاردئون

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : معرفی ساز آکاردئون ؛ برای آشنایی با ساز ساز آکاردئون به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ ساز آلمانیِ مشهوری است که شهرت جهانی از نظر سادگی و لطافت صدا را به خود اختصاص داده‌است این ساز در اوایل قرن نوزدهم اختراع شد، ساز آکاردئون یک ساز بادی شستی‌دار با سطح مورب متحرک در دو طرف و بدنه فانوسی است و معمولا در موسیقی محلی اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدیمی‌ترین نام این ساز هارمونیکا است که یک اسم یونانی بوده و به معنی هارمونی موسیقایی به کار برده می‌شده‌است. سازی قابل حمل است که صدا از طریق عبور جریان هوا با فشردن و کشیدن یک صفحه‌ی پیچ دار تولید می‌شود. آن را یک ساز بادی شستی دار یا کیبورد دار معرفی می‌کنند. وسعت صوتی آکاردئون بستگی به تعداد شستی‌های آن یا به عبارتی ابعاد خود ساز دارد. آکاردئون را به ارگ‌های بادی کلیسا شبیه می‌دانند.

انواع ساز؛ معرفی ساز آکاردئون

معرفی ساز آکاردئون m1

ساز آکاردئون مانند سازهای دیگر دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود هستند. بر همین اساس، کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج با ارائه اطلاعات دقیق سعی در آشنایی با ساز آکاردئون را دارند. برخی از مهمترین انواع این ساز عبارتند از :

1. آکاردئون بایان

نام دیگرش آکاردئون باندونئون است که در آراژانتین، یک ساز بادی پر طرفدار است و از این ساز برای موسیقی تانگو استفاده می‌کنند. این نوع آکاردئون توسط هنریش بند ابداع شد. آکاردئون بایان خود شامل دو نوع است:

    • Reinlander: در اواخر قرن بیست به آرژانتین وارد شد.
    • Chemnitz: توسط لهستانی‌ها به آمریکا وارد شد.

2. آکاردئون کنسرتینا؛ معرفی ساز آکاردئون

نوعی آکوردئون ساده است که نزد دریا نوردان بسیار رواج دارد و در سال ۱۸۲۹ میلادی توسط سرچارلز ویت استون ابداع شد. در ابتدا کیبورد آن با دست چپ کنترل می‌شد، ولی بعد‌ها سازی ابداع شد که کیبوردش در سمت راست قرار گرفت و آن را فلوتینا نامیدند. آکاردئونی که امروزه استفاده می‌شود ترکیبی از این دو ساز است.

3. آکاردئون پیانویی

در موسیقی‌های فولک و کنسرت‌ها کاربرد دارد.

4. آکاردئون گارمون

نوع روسی و ایرانی آکاردئون را گارمون می‌نامند. شبیه آکاردئون، ولی کمی کوچکتر است.

تاریخچۀ آکاردئون؛ معرفی ساز آکاردئون

معرفی ساز آکاردئون m2

معرفی ساز آکاردئون، در اوایل قرن ۱۹ برای اولین بار این ساز در اروپا اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن برای موسیقی محلی در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، روسیه و موسیقی محلی اروپا به کار برده شد. قدیمی‌ترین نوع این ساز را هارمونیکا هم می‌گفتند که در زبان یونانی به معنی هارمونی موسیقایی است. اگر به موسیقی فیلم‌های فرانسوی دقت کنیم متوجه می‌شویم که اغلب از ساز آکاردئون استفاده می‌کنند و به همین دلیل مردم بریتانیا این ساز را یک ساز فرانسوی می‌دانند. همچنین مردم آمریکا وقتی سخن از آکاردئون به میان آید، موسیقی رقص و آواز‌های قدیمی را به خاطر می‌آورند.

حضور آکاردئون در فرهنگ‌ها

وقتی فیلم‌ها و صحنه‌های نمایش در فرانسه و مخصوصاً پاریس اتفاق می‌افتد، در موسیقی متن فیلم اغلب از آکاردئون استفاده می‌شود. مردم بریتانیا ساز آکاردئون را یک ساز فرانسوی می‌دانند. مردم آمریکا هنگامی که نام آکاردئون آورده می‌شود، موسیقی‌های ویژه رقص و آواز قدیمی در ذهنشان تداعی می‌شود.

نواختن ساز آکاردئون؛ معرفی ساز آکاردئون

این ساز را نوازنده بین دو دست خود می‌گیرد که در میانهٔ آن، مجاری هوایی قرار دارند که با باز و بسته شدنشان توسط نوازنده صدا تولید می‌شود. در یک سمت صفحه‌کلید کوچکی تعبیه شده‌است که کلیدهای آن وظیفه کنترل ورود هوا به مجاری را دارند و در سمت دیگر جعبه طنین قرار دارد که معمولا آن نیز دکمه‌های مخصوص خود را دارد.

اجزاء ساز آکاردئون

معرفی ساز آکاردئون m3
معرفی ساز آکاردئون، بدنه چین‌دار آکاردئون مانند دم آهنگران است. چون دو سر دم را با دو دست از هم دور کنند هوا وارد می‌شود، و چون نزدیک سازند هوا با فشار از آن خارج می‌شود. صدایی که از آکاردئون بیرون می‌آید به وسیله باریکه‌های فلزی به نام زبانه ساخته می‌شود، بدین ترتیب که، جریان یافتن هوا در دم زبانه‌های ساز را به ارتعاش درمی‌آورد و به عقب و جلو می‌راند. به عبارت دیگر جریان هوا زبانه‌ها را مرتعش می‌کند. هر یک از این زبانه‌ها چون به ارتعاش درآید صوتی مخصوص به خود خارج می‌کند. زبانه‌ها به شستیهای متصل است که بر بدنه آکاردئون روی جعبه طنین قرار گرفته‌اند. نوازنده در ضمن بازکردن و بستن دَم، با انگشتان خود شستی‌ها را فشار می‌دهد و نواهای گوناگونی می‌نوازد. کنسرتینا یک نوع آکاردئون ساده است. این ساز نزد دریانوردان رواج بسیار داشت.
عزیزان و همراهان ارجمند فروشگاه آلات موسیقی شهر ساز کرج، لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع سازها و اخذ مشاوره خرید و فروش انواع آلات موسیقی و ساز نو و کارکرده لطفا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس