معرفی ساز باغلا m2
سازشناسی

معرفی ساز باغلا

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : برای شناخت و معرفی ساز باغلا به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ مهمترین ویژگی های ساز باغلاما کدامند؟ ساز باغلاما ساز ملی و مخصوص اقوام ترک و منطقه‌ی آناتولی و آذربایجان می باشد که تاثیر بسیاری در انتقال فرهنگ موسیقیایی ترکی تا به امروز داشته است و در بین ترک زبانان و کرد زبانان ترکیه و شمال عراق طرف داران زیادی دارد، این ساز در پنجاه سال گذشته توسط مهاجران کرد عراقی در آذربایجان و کردستان کشورمان نیز وارد شده و در این مناطق نیز نواخته می شود، برخی معتقدند باغلاما و ساز‌های هم خانواده‌اش حاصل تعییراتی هستند که روی ساز قوپوز ساز عاشیقی انجام شده است و قوپوز ساز مورد استفاده اوزان‌های در صده های گذشته توسط اجداد عاشیق‌ها و بخشی‌های ترک نژاد بوده است.

آشنایی با معرفی ساز باغلا

معرفی ساز باغلا m3

همانطور که گفتیم به اعتقاد برخی، ساز باغلاما باقلاما در اصل، ساز قوپوز ی است که تغییراتی بر روی آن انجام شده است، قوپوز سازی است که ریشه در آسیای مرکزی دارد و ریشه گرفته از فرهنگ مردم منطقه آناتولی و آذربایجان است و در موسیقی کلاسیک عثمانی، موسیقی محلی ترکی، موسیقی آذری، موسیقی کردی، موسیقی آشوری، موسیقی ارمنی و در بخش‌هایی از سوریه، عراق، یونان و کشورهای بالکان استفاده می‌شود. باغلاما در حال حاضر ساز ملی مردم ترکیه و آنادولو می باشد و این ساز در کشور ترکیه یک ساز محبوب است. به هر ترتیب باغلاما و سازهای هم ‌خانواده آن نقش مهمی در انتقال فرهنگ و موسیقی ترکی به عصر حاضر ایفا کرده‌اند. ابزاری شبیه باغلاما امروز در حفاری های باستان‌شناسی از سومر و هیتی در آناتولی و در آثار یونان باستان یافت شده ‌است.

بر اساس شواهد تاریخی تنبور ترکی به شکل گلابی بوده که می توان گفت همان باغلاما امروزی می باشد. علت نام گذاری باغلاما برای ما مشخص نیست و بدلیل گره زدن پرده ها به دور دسته باغلاما به این نام خوانده می شود. بطور کلی می توان گفت این ساز دستخوش تغییرات مختلفی قرار گرفته تا به شکل امروزی ساخته شده است. موسیقی ترکی از جمله سبک های موسیقی است که سازهای مضرابی در آن نقش مهمی را ایفا می کنند. ساز باغلاما یکی از انواع سازهای مضرابی است که در بین مردمان این سرزمین طرفداران خاص خود را دارد و نشان از فرهنگ و اصالت مردمان این سرزمین می باشد. این ساز با صدای دلنشین امروزه سازی محبوب در بین مردمان ترک زبان و کُرد زبان است که در مراسم و آیین های مختلف بومی و سنتی از آن استفاده می شود.

ساختار ساز؛ معرفی ساز باغلا

معرفی ساز باغلا m1

همانطور که می‌دانید باقلوا یکی از سازهای مزرابی است که توسط مزراب یا نوک انگشتاننواخته می‌گردد. ساز بسیار شبیه دیوان بوده و دارای یک کاسه یکپارچه به شکل یک گلابی نصفه می‌باشد. این ساز دارای هفت سین بوده که درردیف سه سیمه دوسیمه و دو سیم تقسیم می‌گرددو به دلیل شباهت زیادی که با ساز تنبور دارد بیشتر اوقات آن را با این ساز با ساز تنبور اشتباه می‌گیرند. ساز باقلوا یکی از محبوب‌ترین سازها در میانقوم کرد و ترک می‌باشد و به ساز آناتولی و آذربایجان شهرت دارد. در آناتولی این ساز را با نام‌های دیگری همچون بلغاری، بوزوق، جورا، چالغی، ساز، چوگور، چکو، دمبرا، دینقیر، زیمبرا و تنبور هم می‌شناسند.

کوکهای رایج ساز باغلاما

کوک های ساز باغلاما مانند سایر ساز‌های هم خانواده آن کوک‌های متفاوتی دارد که هر کدام از این کوک‌ها در نواختن سبکی خاص کاربرد دارند. این کوک‌ها عبارتند از:

  • کوک باغلاما (La, Sol, Re)
  • کوک بوزوک یا کارا (Sol, Re, La)
  • کوک مستزاد (Fa, Re, La)
  • کوک میسکت (Fa#, Re, La)

این ساز با مضراب پلاستیکی نرم و یا سر انگشتان دست (شلپه، شرپه) و یا مضراب‌هایی از جنس چوب یا پوست درخت گیلاس، شاخ، پرغاز و … نواخته می‌شود. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید انواع ساز و آلات موسیقی همچنین تجهیزات استودیویی و لوازم جانبی مورد نیاز خود می‌توانید با مشاورین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز تماس گرفته و از اطلاعات دقیق آنها برای موضوعات مورد نیاز خود در رابطه با خرید و فروش انواع ساز نو و کارکرده استفاده نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس