معرفی ساز ترومبون m3
سازشناسی

معرفی ساز ترومبون

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : معرفی ساز ترومبون ؛ ساز ترومبون از دسته سازهای بادی-برنجی است. همه آلات موسیقی بادی برنجی، زمانی که لب های نوازنده می لرزد سبب بوجود آمدن ستون هوا در داخل دستگاه می شود و صدای به وجود می آید، ساز ترومبون مثل ساز ترومپت تشکیل شده است از لوله ای L مانند که بخش بیشتر آن استوانه ای است و در آخر به ناقوسی نه خیلی گشاد ختم می گردد و سر سازی ای که فنجونی شکل است.

مقایسه ترومپون و ترومپت

تفاوت اساسی در معرفی ساز ترومبون با ترومپت در مکانیسم به کار گرفته شدن لوله ی اضافی (کولیس) است که این نتیجه در اکثر مواقع نه به وسیله ی دُکمه و دریچه ، بلکه به وسیله ی لغزاندن یک بخش از لوله در داخل بخش دیگر آن تامین می گردد، هرچه لوله در مجموع طولانی تر شود ، اصوات حاصل به ترتیب بم تر خواهد شد ، لوله اضافی در هفت وضعیت گوناگون می تواند قرار بگیرد. اکثرا همه ترومبونها یک مکانیسم اسلاید تلسکوپی دارند که اندازه چرخش را تغییر می دهد. خیلی از مدل های ترومبون مدرن علاوه بر آن از یک دریچه دوار به عنوان وسیله ای برای کاهش سطح دستگاه استفاده می کنند. مدل های گوناگون دارای سه دریچه دارند دقیقا مثل ترومپت.

نت نویسی ساز ترومبون

معرفی ساز ترومبون m4

نت نویسی ترومبون تنور را با کلید دو خط چهارم و ترومبون باس را با کلید فا خط چهارم می‌نویسند، ترومبون در موسیقی جاز هم بسیار به‌کار رفته‌است. از نوازندگان مشهور ترومبون جاز می‌توان از گلن میلر، جی جی جانسون، کی وایندینگ و تامی دورسی نام برد، آهنگسازان مشهور برای این ساز در این دوره جیووانی گابریلی و عموی آندریا گابریلی، کلودیو مونتوبریدی و هانریش شوتز هستند. همچنین در ابتدای قرن هجدهم، برخی از قطعات انفرادی به طور خاص برای این ساز نوشته شده است.

ویژگی ترومبون؛ معرفی ساز ترومبون

  • رایج‌ترین نوع ترومبون، «ترومبون تنور» است که جز سازهای انتقالی نمی‌باشد.
  • نت ترومبون تنور را با کلید (فا) و (دو خط چهارم) می‌نویسند.
  • از نظر ظاهری با لوله کشوئی آن شناخته می‌شود. ترومبون‌های رایج عملاً ترومپت‌های آلتو و باس هستند.
  • اکثر سازهای این خانواده انتقالی محسوب می‌شوند.

تاریخچه ساز؛ معرفی ساز ترومبون

معرفی ساز ترومبون m2

ترومبون، ریشه ترومبون برمی گردد به کشور ایتالیا و به معنی «ترومپت بزرگ» است. این ساز از دورهٔ رنسانس در موسیقی مذهبی کلیساها به‌کار می‌رفت، اما در آثار ارکستری چندان رایج نبود. لودویگ فان بتهوون نوازنده معروف آلمانی با استفاده از این ساز در موومان آخر سمفونی پنجم خود آن را رایج کرد و خیلی از آهنگسازان بعد از او به ترومبون نقشی در آثار خود دادند. در قرن هجدهم استفاده از این ساز به استفاده عمومی تبدیل شد در انگلستان، موسیقی ایتالیایی بسیار تاثیر گذار بود و ترومبون شناخته شده بود، اگر چه در برخی از کشورها یک نام در طول تاریخ خود اعمال شده است. ترومبو ایتالیایی و یا در زبان آلمانی ” Posaune “. این ساز در قرن هفدهم در ابعاد کوچکتر از ترومبون های مدرن ساخته شده بود و دارای زنگ هایی بود که بیشتر مخروطی بود و کمتر در آن گشود.

کلام پایانی

برای معرفی ساز ترومبون می توان گفت که در دوره موسیقی باروک، یوهان سباستین باخ و جورج فردریش هندل چندین بار از این ساز استفاده کردند. باخ از آن در برخی از کانتاتا هایش ” cantatas ” استفاده کرد، حتی برای چهار ترومبون(با ترومبون ناقص سوپرانو-ترومبون پخش شده از شرکت کانتوس، که معمولا در کورتت پخش می شود) از آن استفاده کرد. هاندل آن را در مارس مرگ از ساول ” Death March from Saul “، سامسون ” Samson ” استفاده کرد ، و اسرائیل در مصر” Israel in Egypt “، که در اوایل قرن ۱۸ محبوب بود استفاده کرد. هندل مجبور به وارد کردن ترومبونها به انگلستان از دادگاه سلطنتی در هانوفر آلمان شد تا یکی از ترکیبهای بزرگش را اجرا کند. بنابراین، قطعات ترومبون به ندرت به نقشهای انفرادی تبدیل شد که ابزار دیگری جایگزینش نمی شد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید و فروش انواع ساز ایرانی و جهانی به صورت نو و کارکرده لطفا با مشاورین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج تماس حاصل فرمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس