معرفی ساز سلانه m3
سازشناسی

معرفی ساز سلانه

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : برای شناخت و معرفی ساز سلانه به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ برای آشنایی کامل با ساز سلانه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ ساز سلانه بسیار شبیه به ساز تنبور که دسته ای  بلندتر از تنبور دارد. ساز سلانه دارای 12 سیم است که با شنیدن آن بیشتر متوجه صدای زیر بودن آن می‌شوید، که ۶ سیم جهت انگشت‌گذاری و ۶ سیم به منظور طنین صدا در آن تعبیه شده است. این ساز ترکیبی از بربط و سه‌ تار است و به گفته سازنده، چون سلانه سلانه وارد موسیقی شده نام سلانه را به خود گرفته‌است.

تاریخچه و معرفی ساز سلانه

معرفی ساز سلانه m1

در ايران بعد از تغيير و تحولاتي که درساز موسیقی ایران به وجود آمد و موسيقي مقامي به دستگاهي تبديل شد ، سازهايي مثل عود و ارغنون يا قانون کمتر مورد استفاده قرار گرفتند. به همین دلیل وجود صداهاي بم در سازهاي ايراني آن قدر مورد توجه نبوده است.

بداهه نوازی ساز سلانه

بداهه نوازی با ساز سلانه در ایران بسیار رواج داشته است.به طور کلی اکثر نوازندگان ایرانی نظرشان بر این است که سازهای سنتی ایرانی برای تکنوازی مناسبند و خیلی سخت با بقیه سازهای ارکستری هماهنگ می‌شوند. همچنین این سازها را می‌توان بداهه نواخت. یعنی نوازنده با حس و حال خود شروع به نواختن قطعه دلخواه خود کند و تمامی نت‌ های آن را به دست خود گیرد و بنوازد. دربداهه نوازی نوازنده بر اساس حس و حال آنی و در همان لحظه خود شروع به نواختن می‌کند. نیازی ندارد که روزها برای نوشتن نت زمان بگذارد و ملودی خاصی را تمرین کند. حتی ممکن است از همان بداهه نوازی یک قطعه شاهکار پدید آید. وقتی نوازنده از بداهه نوازی خود راضی باشد حال آن را تبدیل به ملودی می‌کند.

سازندگان ساز سلانه

این ساز توسط دستان هنرمند سیامک افشاری و استاد حسین علیزاده ساخته شده است، و قدمت طولانی ندارد، ظاهر آن شبیه سازی شده از سازهای قدیمی مانند ساز رباب از تاریخ دور ایران است.

چگونگی پیدایش؛ معرفی ساز سلانه

معرفی ساز سلانه m2

دلیل نام گذاری این ساز به گفته سازنده، این است که خیلی آهسته و سلانه سلانه آن را طراحی و تولید کرده اند. به گفته استاد حسین علیزاده، موضوع اختراع ساز جدید ممکن است در ذهن هر آهنگساز و نوازنده ای شکل بگیرد. اما جسارت این کار را داشتن هم بسیار مهم است. جسارتی که باعث نشود تمام چند سال تلاش در حوزه موسیقی خود را زیر سوال ببرید و نتواند از پس همه چالش های بر بیاید. تلاش های استاد حسین علیزاده برای بازسازی و احیای این ساز باستانی، در بخش های به فراموشی سپرده شده موسیقی سنتی ایرانی، منجر به انتشار آلبومی با همین نام در سال ۲۰۰۳ شد. این آلبوم شامل بداهه نوازی های استاد علیزاده با این ساز در دستگاه های بیات اصفهان، سه گاه، بیات کرد و افشاری می باشد. این آلبوم تاکنون نزد اهل فن و کارشناسان موسیقی واکنش های متفاوتی را بر انگیخته است.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید انواع ساز و اطلاعات و معرفی ساز سلانه، آلات موسیقی و تجهیزات استودیویی می توانید با مشاورین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز تماس حاصل فرمایید و از اطلاعات دقیق آنها در رابطه با خرید و فروش انواع ساز نو یا کارکرده استفاده نمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس