معرفی ساز سنج m1
سازشناسی

معرفی ساز سنج

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز در کرج : معرفی ساز سنج؛ مهمترین ویژگی های ساز سنج کدامند؟ برای بررسی و شناخت ساز سنج به چه نکاتی باید توجه شود؟ ساز سنج و سیمبال در زبان آلماني ((Türkisches) Becken-Paar, Becken a due) در زبان فرانسوي (cymbals) و در زبان ایتالیایی piatti (a due), cinelli نامیده می‌شود، سنج نوعی ساز کوبه‌ای به شکل دو صفحهٔ برنجی گرد است که معمولاً صدای آن را با کوبیدن به هم درمی‌آورند، سنج عبارت از یک صفحه برنجی و فلزی مدور با قطرهای مختلف بین 20 تا 60 سانتیمتر و معمولاً وسط سمت بیرونی سنج برای نگهداشتن آن بکار می‌رود است. صدای سنج‌ها بسته به خاصیت آن‌ها تفاوت می‌کند.

صدای سنج؛ معرفی ساز سنج

معرفی ساز سنج m3

صدای سنج‌ها بسته به خاصیت آن‌ها تفاوت می‌کند. این خاصیت‌ها عبارتند از:

  • قطر سنج
  • ضخامت سنج
  • شکل سنج
  • آلیاز و جنس فلزی که در ساختن سنج بکار رفته است.

قرصهای سنج گاهی روی پایه ی قرار میگیرند واین پایه متشکل است، از یک میله ی فلزی که درون لوله قائم حرکت میکند و به پدالی که روی زمین قرار گرفته وصل میشود نوازنده پدال را با پای خود فشار میدهد و در نتیجه قرص بالایی به پایین امده و با قرص زیرین برخورد میکند. در جنوب ایران جنس سنج از فلزی سخت و محکمی است که به آن «هفت‌جوش» می‌گویند.

برای معرفی ساز سنج باید بدانید که در منطقه خلیج فارس، در گذشته بر این عقیده بوده‌اند که چون جنس سنج از فلز است و اجنه از فلز می‌هراسند به همین خاطر آن را در کنار نوازنده‌های دَمّام می‌نوازند تا جسمشان از اشباح و شیاطین آزاد شود و نوازنده بتواند با نیتی پاک به نواختن بپردازد. در جنوب ایران، آیین سنج و دمام، معمولاً با تعداد هفت سنج نواخته می‌شود، سه سنج که از دیگر سنج‌ها خوش‌صداتر هستند در جلو و چهار سنج دیگر را در عقب گروه می‌نوازند

ساختار ساز سنج

معرفی ساز سنج m2

سنج‌ها را از نظر جنس به دو دسته تقسیم کرد: سنج‌های کاست (cast cymbals) و سنج‌های شیت (sheet cymbals). جنس شیت، با فشار بر ورقه‌های فلزی ایجاد می‌شود، این نوع معمولا ارزان‌تر است اما در قیاس با سنج‌های کاست دوام کم‌تری هم دارد و عمدتا برای مبتدی‌ها مناسب است، نوع کاست، با قالب زدن فلز مذاب تولید می‌شود. سنج‌های کاست صدا دهی و دوام بهتری دارند. این نوع معمولا گران‌تر هم است، در طبقه‌بندی سازها،‌ساز سنج و سیمبال در دسته‌بندی ساز پرکاشن، ایدیوفون (هواصدا) با زیر و بمی نامشخص، concussion (صدا در اثر به هم زدن دو بخش ساز ایجاد می شود) قرار می‌گیرد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و معرفی ساز سنج و انواع سازهای دیگر و همچنین اخذ مشاوره خرید و فروش انواع ساز نو و کارکرده در گالری موسیقی شهر ساز در کرج و تهران، لطفا با مشاورین و کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز تماس حاصل فرمایید.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس