معرفی ساز سینتی سایزر
معرفی ساز سینتی سایزر
سازشناسی , سازهای موسیقی کلاسیک , معرفی سازهای صفحه کلید دار

معرفی ساز سینتی سایزر

 

میتوان گفت که سینتی سایزر یک ابزار الکترونیکی است که قابلیت تولید صداهای مختلفی را بوسیله ی تولید و ترکیب سیگنال های الکترونیکی در فرکانس های مختلف دارد. و بر خلاف ساز های معمولی ابتدا یک سیگنال الکتریکی تولید میکند سپس به پردازش و ویرایش آن میپردازد و در انتها با انتقال آن به بلندگو آن را به صوت تبدیل میکند و معمولا با کلاویه ای شبیه به کلاویه پیانو کنترل میشوند، سینتی سایزر ها هم توانایی تقلید ساز های واقعی را دارا هستند وهم میتوانند صداهایی تولید کنند که پیش از این وجود نداشته است.
اولین سینتی سایزر در سال 1876 توسط Elisha Gray ساخته شد، رابرت موگ در سال 1986 سینتی سایزر انقلابی خود را خلق کرد که در واقع synthesizer به معنی یک ابزار موسیقایی از همین زمان بوجود آمد،  با استفاده ی Wendy Carlos در اثر موفقش با نام Switched-On bach این ابزار موسیقایی بیش از پیش در میان آهنگسازان مطرح شد.

 

اجزای ساز سینتی سایزر

اوسیلاتورها که برخی آن ها را تن ژنراتور هم می نامند، امواج الکتریکی را با پالس منتشر می کنند هم مثبت و هم منفی که در نتیجه یک موج حاصل می شود. فرکانس این پالس ها تعیین کننده زیر و بم صداست. 440 پالس (یا بیت) در ثانیه می تواند یک نت “لا” (A) تولید کند.

تولید موج ها در سینتی سایزر

برای ساخت امواج از اوسیلاتور و برای دگرگون کردن شکل امواج پایه ای به چیزهایی بیشتر، از فیلتر ها استفاده میکنیم. فیلتر جریانی الکتریکی است که توسط کم و زیاد کردن بخش ها مشخصی از فرکانس کار می کند و نقش اساسی آن نرم کردن شکل امواج صوتی اصلی است.

کاربرد فیلتر در سینتی سایزر

اگر شما به یک شکل موج اره مانند (sawtooth wave) گوش کنید، به نظر شما صدایی زننده خواهد بود و دلیل آن وجود لبه های تیز در شکل موج آن است. در اصطلاحات آکوستیک به این لبه ها “overtone” گفته می شود، حال اگر ما یک فیلتر بر روی یک شکل موج اعمال کنیم، این لبه ها از بین می روند و در نتیجه شکل موج کروی تر و صدای شفاف تری حاصل خواهد شد. صدایی که از هیچ گونه overtone برخوردار نباشد، موج سینوسی نامیده می شود. یک موج سینوسی ساده ترین شکل موجی است که یک صدا به حالت طبیعی دارد: هیچ لبه ای ندارد و مانند فلوت صدا می دهد.

انواع روشهای سینتی سایزرها :

  1. افزایشی یا Additive:
    این روش با افزودن تعداد خاصی از هماهنگ های فرکانس پایه به تولید صدای مورد نیاز میپردازد (طبق اصل فوریه). یک نمونه ی آنالوگ از این روش Hammond organ میباشد. روش افزایشی قانون پایه Wavetable ها نیز میباشد.
  2. کاهشی یا Subtractive:
    روش کاهشی بر پایه فیلتر گذاری بر روی امواج غنی از نظر تعداد هامونیک ها کار میکند.بخاطر سادگی روش کاهشی این روش در اولین مدل های سینتی سایزر های موگ بکار رفته و هنوز هم پرکاربردترین میباشد.
  3. FM یا Frequency Modulation:
    در این روش فرکانس یک waveform دیگری را کنترل میکند. نمونه ی خوبی از این روش یاماها DX7 میباشد.
  4. AM یا Amplitude Modulation:
    این روش تا حدی مانند روش FM میباشد با این تفاوت که در اینجا بجای فرکانس , دامنه موج ,مورد نظر قرار میگیرد. (از این روش برای تولید صداهای زنگدار استفاده میشود Ring Modular )
  5. Distortion:
    از نمونه های روش فوق سینتیسایزر Casio CZ میباشد.
  6. ذره ای یا Granular:
    این روش بر پایه دستکاری قطعه های بسیار ریز امواج عمل میکند.
  7. Physical modeling:
    در این روش از فرمول ها و الگوریتم های خاصی بهره میگیرند تا صدای سازهای acoustic (و یا هر صدای طبیعی دیگر) را هرچه بهتر شبیه سازی کنند.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس