ملودیکا 37 کلید مشکی سوزوکی مدل M-37C
ملودیکا 37 کلید مشکی سوزوکی مدل M-37C
معرفی سازهای بادی

معرفی ساز ملودیکا

 

معرفی ساز ملودیکا

ملودیکا، یک ساز از خانواده سازهای هوا صدای آزاد زبانه‌دار مانند سازدهنی است که که با نام‌های پیانیکا، هارمونیکای کلیدی یا ملودی هورن نیز شناخته می‌شود که با اضافه کردن یک لوله هوا، قابل نواختن با دو دست می‌شود.

ملودیکا سازی کوچک و قابل‌حمل است که می‌توانید همه‌جا همراه خود داشته باشید و برای نواختن آن نیاز به ابزار خاصی نیست. همچنین این ساز نسبت به بسیاری از آلات موسیقی قیمت مناسبی دارد و در نتیجه اگر به سازهای بادی علاقه دارید می‌تواند انتخاب خوبی برای شما به حساب بیاید.

اجزای ساز ملودیکا

این ساز شامل یک صفحه کلید موسیقی در بالا است و توسط دمیدن هوا از طریق دهانهٔ ساز که در کنار آن قرار گرفته نواخته می‌شود. فشار یکی از کلیدهای صفحه کلید باعث بازشدن مسیر هوای سوراخ متناظر با کلید شده و هوای ورودی باعث به ارتعاش درآمدن زبانه و تولید صدا می‌شود. حجم صدای این ساز معمولاً دو تا سه اکتاو است. ملودیکا کوچک، سبک و قابل حمل می‌باشد و در آموزش موسیقی به خصوص در آسیا مشهور است.

 

انواع ساز ملودیکا

ساز ملودیکا معمولا، بسته به محدوده صوتی ساز طبقه‌بندی می‌شوند و معمولا سازهای یک محدوده صوتی خاص ظاهر خاص خودشان را نیز دارا می‌باشند.

ملودیکای سوپرانو و آلتو صدای بالا و نازکتری نسبت به تنور دارند. بعضی از آنها برای نواختن با دو دست طراحی شدند. دست چپ، کلیدهای سیاه و دست راست کلیدهای سفید را می‌نوازد. باقی مدل‌های آنها مانند ملودیکای تنور هستند.
ملودیکای تنور نوعی از ملودیکا با صدای پایین است. دست چپ، در جای دست پشت ملودیکا قرار میگیرد و دست راست کیبورد را می‌نوازد. ملودیکای تنور با اضافه کردن لوله‌ای به ملودیکا و قرار دادن ملودیکا روی یک سطح صاف قابل نواخته شدن با دو دست می‌شود.
ملودیکای باس نیز، وجود دارد اما نسبت به تنور، آلتو و سوپرانو کمتر شهرت دارد.
آکوردینا که عموماً از فلز ساخته می‌شود، مکانیزمی مشابه ملودیکای قدیمی دارد؛ اگرچه کیبورد با دکمه‌هایی مشابه ساز آکوردئون، جایگزین شده است.

ملودیکا برند هوهنر

شکل مدرن این ساز با نام ملودیکا توسط کمپانی هوهنر در سال 1950 میلادی ساخته شد هر چند سازهای مشابهی پیش از آن در ایتالیا ساخته شده بود.

به عنوان ساز موسیقی جدی، ملودیکا برای اولین بار در دهه 1960 توسط استیو رایش در قطعه اش با نام ملودیکا (1966) و همچنین توسط موسیقیدان جاز، فیل مور در آلبوم همین حالا که توسط آتلانتیک رکوردز منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفت. هرمتو پاسکول، نوازنده برزیلی یک تکنیکی را توسعه داد که شامل خواندن همراه با نواختن ملودیکا می شد.

مقاله مرتبط: معرفی ساز ساکسیفون

موسیقی هنری باستانی و بسیار جذاب است که همواره موردتوجه بشر بوده است. پیشینیان ما با اجزای طبیعت برای خودشان ساز می‌ساختند و آوای مختلفی تولید می‌کردند. بسیاری از این آواها در آغاز برای هشدار جنگ یا اطلاع‌رسانی یک موضوع به همگان استفاده می‌شد و در ادامه بشر کم‌کم یاد گرفت که سازهای بیشتری بسازد و انواع موسیقی در سراسر جهان گسترش یافت. بسیاری از مناطق موسیقی خاص خودشان را برای مراسم‌های خاص داشتند و هنوز هم موسیقی در فرهنگ‌های مختلف جایگاه خود را دارد و روح بشر را نوازش می‌دهد.

مقاله مرتبط: معرفی ساز تنبک

درگذشته اغلب سازها دست‌ساز بود و بر اساس ذوق و قریحه‌ی طراحش ساخته می‌شد و امروز شرکت‌های بزرگی از Yamaha تا Suzuki سازهای بسیار جذابی می‌سازند که با قیمت‌های مختلف در اختیار عموم مردم است.

یکی از سازهای بسیار جذاب از میان سازهای بادی ملودیکا ست. ملودیکا سازی با دکمه‌هایی شبیه پیانو است اما اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر از یک سازدهنی دارد. نواختن ملودیکا به این صورت است که نوازنده در یک لوله می‌دمد و با فشردن دکمه‌های مختلف ملودیکا نت خود را اجرا می‌کند. اولین ملودیکایی که به شکل مدرن آن ساخته شد ملودیکا هوهنر است که در دهه‌ی پنجاه قرن بیستم توسط کمپانی هوهنر تولید شد. ملودیکا hohner هنوز هم در بازار موجود است و یکی از بهترین ملودیکا های موجود را عرضه می‌کند.

ملودیکا ساز بسیار مناسبی برای بچه‌ها هم هست. آموزش ملودیکا برای کودکان بسیار جذاب است و می‌تواند ورود جالبی برای آن‌ها به دنیای موسیقی باشد. می‌توانید ملودی‌های ساده‌ای را به کودکان یاد دهید تا آن‌ها علاوه بر لذت شنیدن موسیقی از لذت نواختن آن هم بهره‌مند شوند. این مسئله می‌تواند در آرامش روانی کودکان در سنین بزرگسالی هم موثر باشد و سلامت روانی بیشتری به آن‎‌ها بدهد.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس