معرفی ساز هورن
معرفی ساز هورن
سازشناسی , سازهای موسیقی کلاسیک , معرفی سازهای بادی , معرفی سازهای بادی-برنجی

معرفی ساز هورن

 

معرفی ساز هورن

 

تاريخچه هورن

ساز هورن تاریخچه قدیمی دارد. کلمه‌ی هورن جدای از این که به این ساز دلالت داره، توی انگلیسی معنی شاخ حیوانات رو هم می‌ده که دلیل این تشابه نام‌گذاری احتمالا به پیشینه‌ی این ساز برمی‌گرده که انسان‌ها توی شاخ تو خالی حیوانات برای تولید صدا می‌دمیدن. بعدها به تقلید از اون‌ها شکل فلزیش هم ساخته می‌شه که می‌شه گفت قدمتش به عصر مفرغ توی دانمارک و لور (Danish Bronze Age lur) برمی‌گرده. ریخته‌گری اونها شبیه شکل عاج ماموت، بوچینای رومی (Roman buccina) حالت نیم‌دایره‌ای قرینه داشت.

ساز هورن، ار ابتدا بیشتر توسط انسان‌هایی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کردند استفاده شده است، اما نمونه‌هایی از این ساز را باستان‌شناس‌ها در سرتاسر دنیا از جمله، مصر باستان، بین‌ النحرین، شوفار یا اسرائیل، یونان، سراسر آفریقای جنوبی و غربی پیدا کردن و همین طور نمونه‌هایی رو هم چوپان‌ها توی اسپانیا، جزایر بالکان، و سودان می‌نواختند که پیدا شده است

سازهای خانواده‌ی هورن، سازهایی هستن که از یه لوله (tube) ساخته شدن که معمولا از جنس فلز و به شکل‌های مختلفی خم شده، یه انتهای باریک دارد که نوازنده ی ساز در آن می دمد و یه انتهای بزرگ‌تر که صدا از آن قسمت خارج می‌شود. در ساز هورن، برخلاف سازهای برنجی دیگر مثل ترومپت، قطر لوله یا بدنه‌ی اصلی ساز به تدریج افزایش پیدا می‌کند و به عبارت دیگر بیشتر مخروطی شکل هستند تا استوانه‌ای. در موسیقی جاز یا به طور کلی در بعضی از متن‌ها ممکن است به راحتی به هر ساز بادی‌ای هورن گفته شود.

این ساز از نظر رنگ و کیفیت صدا شبیه ترین ساز به ساز های بادی اولیه است.
کلیدهائی برای کوتاه و بلند کردن طول لوله نیز روی آن نصب شده‌است. قطر لوله این ساز مانند کورنت یا ساکسوفون به‌تدریج گشاد می‌شود، یعنی لوله آن در نزدیک دهنی باریک است و به طرف انتهای ساز گشادتر میشود.

تعییرات ساز هورن

  • امروزه دگمه و دریچه ( و لوله اضافی ) به آن افزوده شده اند .
  • هورن ها ( کر ها ) دارای سه و چهار دریچه هستند.
  • قسمت دهانی هورن قیفی شکل است. ( گود تر از دهانه ی ترومپت )
  • انتهای لوله دراز و خمیده و انتهای آن به شکل ناقوسی خیلی باز ختم می شود .

وسعت صدایی ساز هورن

  • هورن ( کر ) از دسته ساز های انتقالی است. نت آن را هم با کلید فا و هم کلید سل نوشته می شود .
  • اگر با کلید فا بنویسند نت های نوشته شده یک فاصله ی چهارم بالا تر و اگر با کلید سل بنویسند یک فاصله ی پنجم پایین تر صدا می دهد.

اجزای ساز هورن

 

ساختار کلي سازهورن سازي مخروطي شکل شبيه به کورنت و ساکس هورن (نوعي شيپور برنجي) است، برخلاف ترومپت و ترومبون که استوانه اي شکل هستند، هورن مخروطي شکل است و قطر ثابتي ندارد. اغلب سازهاي برنجي سوپاپ دار، از سوپاپ متحرک (پيستوني) استفاده مي کنند، اما در هورن هاي مدرن، سوپاپ هاي چرخنده به کار مي رود؛ هر چند در نمونه هاي قديمي تر اين ساز که در استراليا و فرانسه وجود دارند، کماکان از پيستون استفاده مي شود.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس