معرفی ساز چنگ m1
سازشناسی

معرفی ساز چنگ

فروشگاه اینترنتی شهر ساز، گالری موسیقی شهر ساز : معرفی ساز چنگ دارای چه مطالبی است؟ برای آشنایی با ساز چنگ و تاریخچه آن به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ چنگ، سازی رشته‌ای است که با انگشت نواخته می‌شود که این ساز را در زبان ایتالیایی و اسپانیایی Arpa، در زبان آلمانی Harfe، در زبان فرانسه Harpe و در انگلیسی Harp می‌نامند. یک ساز زهی و تقریبا مثلثی شکل از جنس چوب افرا و گردو است که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود؛ لذا تعداد سیم‌هایش می‌تواند از ۱۹ تا ۴۷ متفاوت باشد. ساز چنگ را عموما به عنوان یک ساز خاص می شناسند و دلیل آن شکل ظاهری و نحوه نواختن آن می باشد.

تاریخچه ساز چنگ؛ معرفی ساز چنگ

معرفی ساز چنگ m2

همانطور که میدانیم ساز چنگ یکی از کهن‌ترین سازهای تاردار ایرانی استکه پیش از هر ساز دیگری در کتاب‌ها و اساطیر آثار باستانی به جامانده در فرهنگ ایران زمین از آن نام برده شده است. بر اساس آثار بر جای مانده از حجاری‌های بابل و آشور در نواحی مجاور چنین بر می‌آید که در هشت قرن پیش از میلاد مسیح از این نوع از انواع این ساز استفاده می‌شده است و به مرور زمان مراحل ترقی خود را به دست نوازندگان سپرده است. می‌توان گفت که ساز چنگ مانند انواع سازهای دیگر در فرهنگ غنی ایرانی مانند سن اساس‌های بسیار قدیمی است که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد

در رابطه با ساز چنگ می‌توان گفت که در دوران ساسانیان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سازها به شمار می‌رفته است و در شاهنامه فردوسی از آن فراوان نام برده شده استدر همین رابطه نکیسا موسیقی‌دان معروف در دربار خسرو پرویز از در نواختن این ساز مهارت داشته ایرانی از آن نام برده شده است این ساز ابتدایی در آثار سومری‌ها و مصری‌ها نیز آهنگ‌ها و ملل مجاور ماه زمین از آن استفاده می‌شده است.

با توجه به شواهدي كه معرفی ساز چنگ قدمت برخي از آن‌ها به شش هزار سال قبل می‌رسد، خاور نزديک و آفريقاي شمالي مهد قدیمی‌ترین سازهاي شناخته‌شده هستند. تصاوير آرامگاه‌های رامسس سوم از 1200 سال قبل از ميلاد، قدیمی‌ترین و متداول‌ترین نوع چنگ مصري كهن، چنگ قوس‌دار (arched harp) نشان می‌دهد. مشخصه چنگ قوس‌دار دسته خميده است كه قوسي هلالي شكل با بدنه تشكيل می‌دهد. جعبه صدا (بدنه) اكثراً شكلي شبيه يك پارو يا بيل دارد. 6 تا 12 سيم در انتهاي پائيني ساز مابين گوشی‌های ثابت روي دسته و يك ميله تعليق متصل به بدنه كشيده شده‌اند. صفحه صدا از چوب يا پوست حيوانات ساخته‌شده است. ساز غالباً با نقش‌های حكاكي شده، به‌عنوان‌مثال سر يك پرنده، تزئين شده است. هارپيست معمولاً در حالت نشسته نشان داده‌شده است، محفظه صدای ساز روی زمين قرار می‌گیرد، قسمت بالايی به سمت شانه كج شده است. اين ساز های اوليه قبلاً با هر دودست نواخته می‌شدند.

آشنایی با ساز چنگ و تاریخچه آن

معرفی ساز چنگ m1

درباره معرفی ساز چنگ تکنیک نوازندگی در جهان هشت‌انگشتی است اما تکنیک نوازندگی در ایران ده‌انگشتی است، همچنین، چنگ گونه‌ای ساز زهی باستانی است و در کنار ساز عود ( بربت ) از مشهورترین سازهای ایران باستان به‌شمار می‌آمده‌است. در دوره ساسانیان چنگ معروفترین و محبوبترین سازها بوده است و چنگهایی که در دوره های اخیر تاریخ بابل و آشور نقش شده از حیث شکل و طرز گرفتن و نواختن با چنگهای دوره های قدیم تفاوت بسیار دارد و بر تعداد سیمها نیز افزوده شده است. جعبۀ صوتی این نوع چنگ گاهی مستقیم و بدون انحنا و در موارد دیگر منحنی بوده است. در شاهنامۀ فردوسی نیز از آن فراوان نام برده شده است. «نکیسا» موسیقیدان معروف دربار خسرو پرویز در نواختن آن مهارت تام داشته است.

درباره گالری موسیقی شهر ساز

گالری موسیقی شهرساز یکی از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری در شهر کرج و تهران و ارائه کننده انواع سازهای ایرانی و جهانی همچنین تجهیزات استودیویی است که با سال‌ها تجربه در زمینه ارائه خدمات آموزش موسیقی و فروش انواع  آلات موسیقی از شناخته شده‌ترین گالری های موسیقی در شهر کرج و تهران می‌باشد. ما در این مجموعه با برخورداری از متخصصین و کارشناسان موسیقی سنتی و جهانی آماده هستیم تا تمامی خدمات مورد نیاز شما برای خرید و فروش انواع سازهای سنتی و جهانی را ارائه کرده و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در این رابطه در اختیارتان قرا دهیم. علاوه بر این، گالری دارای طیف گسترده‌ای از سازها، تجهیزات استودیویی همچینین آلات موسیقی متنوع ایرانی و جهانی می‌باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید انواع آلات موسیقی و معرفی ساز چنگ به صورت حضوری یا آنلاین می توانید با مشاورین ما در گالری موسیقی شهر ساز تماس حاصل فرمایید.

از 2 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس