معرفی ساز گارمون 1
سازشناسی

معرفی ساز گارمون

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز، گالری موسیقی شهر ساز : برای شناخت و معرفی ساز گارمون به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ مهمترین نکات در معرفی ساز گارمون کدامند؟ ساز گارمون حاصل تغییراتی است که در جمهوری آذربایجان در آکاردئون برای سازگاری آن با موسیقی آذربایجان ایجاد شده است و احتمالا در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم میلادی به موسیقی آذربایجان وارد شده است. گارمون اگرچه حاصل تغییرات در آکاردئون است، اما امروزه یک ساز ملی آذربایجان محسوب می‌شود. این ساز در آذربایجان شرقی در کشورمان نیز متداول شده است. این ساز هم خانواده با ساز آکاردئون است و دارای شباهت زیادی به این ساز می‌باشد که ریشه آن در روسیه و قفقاز می‌توان جستجو نمود. پس از آن این ساز از روسیه به گرجستان و دیگر مناطق قفقاز و پس از آن به ایران وارد شد و در آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار گرفت و رواج یافت.

معرفی ساز گارمون

گارمون که در فرهنگ معین به معنای یک آلت موسیقی پرده‌دار شبیه جعبه می‌باشد اطلاق می‌گردد که در هنگام نواختن آن را در دست گرفته و پرده‌های آن را با انگشت فشرده فشار می‌دهند. اگرچه این ساز دارای شباهت‌هایی به ساز آکاردئون است اما نسبت به آن کمی کوچکتر بوده کلاویه‌هایی مانند پیانو دارد که در گارمون تر و در برخی مدل‌ها به صورت گرد ساخته می‌ شوند.

ساز گارمون در آذربایجان؛ معرفی ساز گارمون

در معرفی ساز گارمون ساختاری شبیه آکاردئون دارد و متشکل از یک فانوس برای تامین هوای ساز و دو جعبه در دو طرف فانوس است. جعبه‌ی سمت راست کلاویه‌هایی مانند پیانو و جعبه‌ی سمت چپ کلاویه‌هایی دکمه مانند دارد. داخل هر دو جعبه مکانیسم‌هایی برای به صدا در آوردن زبانه‌ها وجود دارد. هر کلاویه به چند زبانه متصل است. ردیف زبانه‌ها به پلانکا معروف است و در گارمون چهار، پنج، یا شش پلانکا وجود دارد. تکنیک‌های اجرایی گارمون تا حدودی با آکاردئون متفاوت است. وظیفه‌ی این ساز در درجه‌ی نخست اجرای ملودی است.

دکمه‌های سمت چپ ساز قارمون یا گارمون چیست؟

معرفی ساز گارمون 2

بر خلاف آکاردئون فقط امکان اجرای یک صدا را بر عهده دارند که این صدا نوعی واخوان محسوب می‌شود. کوک ساز گارمون تقریبا تامپره است، اما نیم پرده پایین‌تر از دیاپازون است و یک ساز انتقالی محسوب می‌شودو وسعت صوتی آن در حدود دو اکتاو و چند نت، و مانند هارمونی یک ساز کروماتیک است. «گارمون» به دلیل همخوانی داشتن با صدای تار و کمانچه و موغام‌های موسیقی آذربایجانی، تاریخ انقضا نداشته و محبوبیت و حالت سنتی‌اش را تا به الان حفظ کرده است.«گارمون» به دلیل همخوانی داشتن با صدای تار و کمانچه و موغام‌های موسیقی آذربایجانی، تاریخ انقضا نداشته و محبوبیت و حالت سنتی‌اش را تا به الان حفظ کرده است.

تفاوت گارمون با آکاردئون

  • ساز گارمون کمی کوچکتر است.
  • آکاردئون کلاویه‌هایی مثل پیانو دارد، ولی در گارمون کلاویه‌ها ریزتر و در برخی مدل‌ها گرد است.
  • همچنین تکنیک‌های نواختن گارمان با آکاردئون کمی متفاوت است.

ساختار و معرفی ساز گارمون

همانطور که می‌دانیم معرفی ساز گارمون بسیار شبیه آکوردون بوده و از یک فانوس برای تامین هواساز و دو جعبه در طرف در طرفین آن تشکیل شده استجعبه سمت راست شامل کلاویه‌هایی مانند پیانو بوده و جعبه سمت چپ از کلاویه‌هایی دکمه مانند برخوردار می‌باشد. این ساز در هر دو جعبه دارای مکانیزم‌هایی برای به صدا درآوردن زبانه‌ها بوده و هر کلاویه به چند زبانه متصل است ردیف زبانها به پلانکا معروف هستند. علاوه بر این لازم به ذکر است که تکنیک‌های اجرای گارمون تا حد زیادی با آکاردئون متفاوت بوده و افراد برای نواختن این ساز باید دوره‌های تخصصی بگذرانند.

باید دقت کنیم که دکمه‌های سمت چپ در این ساز بر خلاف آکاردئون تنها امکان اجرای یک صدا را دارندو به نوعی واخان محسوب می‌گردند تقریبا تامپره بوده اما نیم پرده پایین‌تر از دیاپازون نیز می‌باشد و ساز انتقالی محسوب می‌گردد. ساز گارمون در مراسم و اعیاد مختلف شادی و جشن سرور در آذربایجان به خصوص در مناطق عشایری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با سازهای کوبه‌ای نقاره به صورت همزمان و همنوازی در جشن‌ها و موسیقی‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید انواع ساز و معرفی ساز گارمون و همچنین تجهیزات استودیویی می‌توانید با مشاورین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز تماس گرفته تا از اطلاعات دقیق آنها در این زمینه به صورت رایگان استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در این گالری تمامی اجناس نو و کارکرده خرید و فروش شده و شما می‌توانید با استفاده از تخصص کارشناسان ما برای خرید و فروش انواع ساز به صورت حضوری یا آنلاین اقدام نمایید.

از 2 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس