شناخت ساز سنتور m4
سازهای سنتی

بررسی و شناخت ساز سنتور

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : برای شناخت ساز سنتور به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ برای اطلاع از قیمت ساز سنتور به چه ویژگی هایی از این ساز باید دقت کنیم؟ همانطور که می دانیم، ساز سنتور در فرهنگ ایران زمین بدین شکل توصیف گشته که سنتور یکی از آلات موسیقی است که دارای شکل ذوزنقه ای بوده و از سیم های متعدد بهره می برد. این ساز دارای دو زخمه یا مضراب است و دارای اصالت ایرانی می باشد. برای شناخت ساز سنتور باید بدانی که این ساز داری 72 عدد سیم می باشد و به طور معمول در مدل ها و انواع مختلفی طراحی و تولید می شود که رایج ترین نوع آن سنتور 9 خرکی است که دارای 72 تار می باشد.

اما همانطور که می دانیم این ساز یکی از انواع ساز محبوب در موسیقی سنتی ایرانی است که دارای علاقمندان بسیاری در سراسر دنیا می باشد. به همین دلیل و برای بررسی و شناخت ساز سنتور، کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی شهر ساز قصد دارند تا با ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با این ساز شما را با جزئیات بیشتری در رابطه با ویژگی ها و قیمت ساز سنتور آشنا نمایند. بر همین اساس اگر تمایل دارید در مورد این ساز اطلاعات بیشتری کسب نمایید لطفا ما را تا انتهای این نوشتار همراهی بفرمایید.

تاریخچۀ ساز؛ شناخت ساز سنتور

شناخت ساز سنتور m2

برای شناخت ساز سنتور باید تاریخچۀ آن را به خوبی بدانید. همانطور که توضیح داده شد، ساز سنتور یکی از انواع سازهای با اصالت ایرانی است که پیدایش و اختراع آن را به ابونصر فارابی نسبت می دهند. این ساز یکی از انواع سازهای خوش صدا و گوش نواز است که به دلیل ویژگی های برجسته از طریق ایران به سایر کشورهای همسایه معرفی و انتقال یافته است و امروزه در سراسر جهان علاقمندان خاص خود را دارا می باشد. اما تاریخچۀ این ساز اصیل به همین جا ختم نمی شود و دارای ویژگی های دیگری است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات و شواهد بدست آمده، ساز سنتور در دوران باستان ایران زمین سعنی عاشوریان و بابلیان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است و از سالهای دور یعنی 559 سال قبل از میلاد مسیح نیز از سازهای محبوب در ایران محسوب می شده است. بر همین اساس و با آثاری که در سنگ تراشی هایی که از آن زمان باقی مانده است مشخص شده که این ساز یکی از سازهای متداول و مرسوم دوران ساسانیان نیز بوده است و به عنوان ساز متداول آن روزگاران مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین در کتاب های متعدد بر جای مانده از ابونصر فارابی و ابوعلی سینا مکررا نام سنتور به عنوان یک ساز مشهور ذکر شده است.

ویژگی‌های ساز سنتور

همانطور که در آرشیو محصولات ما در فروشگاه اینترنتی شهر ساز کرج مشاهده می فرمایید، ساز سنتور یکی از انواع سازهای ایرانی است که تماماً از چوب ساخته شده است و روی آن سیم هایی قرار گرفته که بر روی دو ردیف خرک قرار می گیرند. شکل کلی ساز سنتور مانند ذوزنقه است و ضلع بزرگ تر آن روبروی نوازنده قرار می گیرد. یک ردیف خرکی که در سمت راست سنتور قرار می گیرد به کناره ی راست ساز نزدیک تر است. این در حالی است که خرک های ردیف چپ ساز از کنارۀ چپ ساز فاصلۀ بیشتری داشته که به این فاصله اصطلاحاً پشت خرک نیز اطلاق می‌شود.

همان طور که پیشتر توضیح داده شد، سنتور دارای 72 سیم می باشد که این تعداد سیم به صورت دسته های 4 تایی از روی خرک عبور می کنند. اما باید بدانید که هر 4 سیم سنتور هم کوک بوده و بر روی یک نت کوک می شوند. حتی اگر یکی از سیم های موجود در این 4 سیم، کوکی متفاوت با بقیه سیم ها داشته باشد، تنظیم ساز بهم ریخته و صدای کلی ساز از حالت کوک خارج شده و اصطلاحا فالش می شود. بر همین اساس، کوک سنتور امری بسیار مهم و زمان بر بوده و برای انجام آن نیاز به تخصص و تمرین بسیار و آگاهی از اصوات و نتهای ساز می باشد. هر سیم به صورت جداگانه به گوشی هایی که در قسمت راست ساز قرار گرفته است متصل می‌باشند که در سوی دیگر ساز توسط یک قلاب به قطعه‌ای به نام سیم گیر متصل می‌گردند. توجه فرمایید که برای کوک نمودن ساز سنتور از وسیله ای به نام چکش یا کلید استفاده می شود که به وسیله آن می توان گوشی های مربوطه را چرخاند و طول سیم را تغییر داد و در حالت کوک استاندارد قرار داد. در نهایت با تغییر طول سیم ساز سنتور، فرکانس صدای سیم ها تغییر کرده و ساز در حالت کوک قرار می گیرد.

مشخصات ظاهری؛ شناخت ساز سنتور

شناخت ساز سنتور m1
برای آموزش نوازندگی ساز سنتور باید به جزئیات و ویژگی های این ساز اشراف کامل پیدا کنید تا بتوانید بر اساس ویژگی های آن برای یادگیری آن اقدام نمایید. همان طور که پیشتر توضیح داده شد، سنتور سازی ذوزنقه ای شکل بوده که در انواع معمولی آن، طول ضلع بلند آن که روبروی نوازنده قرار می گیرد حدودا 90 سانتی متر می‌باشد و ضلع موازی آن یا همان ضلع کوتاه تر، حدودا 35 سانتیمتر می‎باشد. همچنین اضلاع مورب کناری ساز نیز 38 سانتیمتر بوده و ارتفاع جعبۀ ساز نیز 8 تا 10 سانتیمتر می باشد. این ساز عموما از چوب گردو و یا سرو تولید می شود که دارای 2 سوراخ به شکل گل بر روی آن ایجاد شده که علاوه بر زیبایی بصری باعث جذابیت، شفافیت و انعکاس صدای دلنشین ساز سنتور نیز می گردد. از ساز سنتور عموما برای هم نوازی و یا دو نوازی نیز استفاده می‌شود و به دلیل نوع و جنس صدای منحصربفرد این ساز، در سبک های مختلف می توان از آن استفاده نمود.

جزئیاتی در ساز سنتور

جنس سیم های مورد استفاده در ساز سنتور در دو نوع متفاوت ساخته می شوند. نوع نخست آن که سیم های سفید و از آلیاژ نیکل ساخته می شوند، عموما برای تولید صداهای زیر و نازک مورد استفاده قرار می گیرند و سیم های زرد که از آلیاژ برنج هستند و برای ایجاد صداهای بم، در ساز سنتور مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم در رابطه انواع سیم ساز سنتور این است که حدودا در 100 سال قبل به جای سیم از رودۀ گوسفند استفاده می شده است. در خصوص مضراب های سنتور باید بگوییم که در گذشته مضراب ها نمد نداشتند ولی امروزه به دلیل لطافت در صدای ساز از نمد در سر مضراب استفاده می شود. سر مضراب، ساقه، حلقه و دم اجزای اصلی مضراب محسوب می شوند که توسط آنها صدای تولید می شود.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و شناخت ساز سنتور و انواع ساز دیگر همچنین خرید و فروش ساز نو و کارکرده ایرانی و جهانی لطفا با مشاورین ما در فروشگاه اینترنتی شهر ساز کرج تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

[sc_fs_faq html=”true” headline=”h3″ img=”” question=”1. برای خرید سنتور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟” img_alt=”” css_class=””] برای خرید سنتور مانند هر ساز دیگری باید به تندرستی فیزیکی ساز، صدا، مدل و کیفیت ساخت آن به خوبی توجه شود. [/sc_fs_faq]

از 2 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس