معرفی ساز بانجو m2
سازشناسی

معرفی ساز بانجو

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : برای شناخت و معرفی ساز بانجو به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ مهمترین نکات در معرفی و تاریخچه ساز بانجو چیست و دارای چه المانهایی می باشد؟ بانجو سازی زهی متشکل از چهار یا پنج سیم و کاسه‌ای گرد پوشیده شده از پلاستیک و یا پوست حیوانات است. شکل‌های ساده بانجو که با الهام گیری از سازهای آفریقایی مشابه ساخته شده بود، توسط آفریقایی‌ها در آمریکای مستعمره رواج داده‌شد. بانجو معمولاً در موسیقی کانتری، جاز، بومی ایرلندی، بلوگرس، و موسیقی آمریکایی آفریقایی‌تبار به گوش می‌رسد.

معرفی و تاریخچه ساز بانجو

1. جنس ساز بانجو

سازهای بانجو معمولا از دو ماده اوليه چوب و فلز ساخنه می شوند، البته مواد ديگري همانند چسب‌هاي مختلف، مواد منبت‌كاري (يا تزئين) همانند صدف، پلاستيك نيز در مقادير كمتر در ساخت آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

2. تاریخچه ساز؛ معرفی ساز بانجو

معرفی ساز بانجو m1

تاریخچه شگفت انگیز ساز بانجو به اوایل سده ۱۶ میلادی بازمی‌گردد؛ یعنی درست زمانی که پیشگامان این ساز در غرب آفریقا، بسیار زودتر از آن که بانجو در آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد، ظاهر شدند. در حدود سده ۱۷ میلادی، بانجوهای اولیه در میان بومیان و برده‌های آفریقایی بسیار محبوب بود. تحقیقات اخیر در مورد تاریخچه سازهای آفریقایی نشان می‌دهد که در غرب آفریقا حدود ۶۰ ساز که هر کدام شباهت‌های خاص خود را با بانجو دارند پیدا شده که می‌توان آنها را نمونه‌های اولیه این ساز تلقی کرد. همچنین مدارک دیگری نیز وجود دارد که ابتدایی‌ترین نوع از این دسته از سازها را مربوط به ۶۰۰۰ سال پیش، در حوالی بین ا‌لنهرین نشان میدهد.

با همه این تعاریف، اصالت بانجو را میتوان آفریقایی دانست. همانگونه که نخستین توصیف دقیق در این باره را یک انگلیسی به نام ِسر هانس اسلوان (Sir Hans Sloane) در هنگام بازدید از جامائیکا در مجله‌ای در سال 1681 ، این ساز را «استرام استرامپ» می‌نامد. بانجو (Banjo) تا اوایل سده ی ۱۹ میلادی با بسیاری از نامهای دیگر از جمله Bonjoe ،Banza و… نیز شناخته می‌شد. نخستین بار در آمریکا در سال ۱۷۳۶، به طور رسمی ساز بانجو در مجله هفتگی نیویورک توسط جان پیتر زنگر (John Peter Zanger) آورده شد.

انواع ساز؛ معرفی ساز بانجو

1. بانجوهای دارای چهار سيم

بانجوهای دارای چهار سيم به در اجراهاي زنده استفاده مي‌شوند و با توجه به سادگي‌شان براي مبتديان عالي هستند. اين نوع بانجوها به طور معمول به دو دسته طبقه‌بندي مي‌شوند، بانجوهاي مضرابي يا زخمه‌اي (plectrum) و بانجوهاي تنور (tenor). يكي از امتيازات واقعي بانجوهاي داراي چهار سيم تطبيق پذيري (versatility) آنها است چرا كه مي‌توانند همانند يك فيدل يا ماندولين (EADG)، همانند يك اوكه‌له‌له (GCEA) يا چهار سيم اول گيتار (EBGD) تنظيم يا كوك شوند.

  • بانجوي زخمه اي يا مضرابي (Plectrum Banjo)

بانجوهاي زخمه‌اي يا مضرابي شبيه بانجوهاي پنج سيمه هستند به جز اينكه آنها سيم واخوان drone ندارند و و با استفاده از يك پيك گيتار (guitar pick) نواخته مي‌شوند كه دليل نامگذاري اين بانجوها هم به همين دليل است. بانجوهاي زخمه‌اي يا مضرابي بين مشتاقان موسيقي ديكسي‌لند (Dixiland) محبوب هستند.

  • بانجوي تنور (Tenor Banjo)

بانجوي تنور بين طرفداران موسيقي ايرلندي محبوب است و گام كوتاه‌تري دارند. كه اينها بين طول‌هاي 17 پرده‌هاي یکم يا 19 ام ديده مي شوند.

2. بانجوهاي پنج سيم؛ معرفی ساز بانجو

معرفی ساز بانجو m4

بانجوهاي داراي پنج سيم مدرن با ظهور دوباره موسيقي بلوگراس، اخيراً وارد عرصه موسيقي شده‌اند ولي اين نوع بانجوها در ساير ژانرهاي موسيقي نيز استفاده مي‌شوند. پنج سيم در اين بانجو به اين صورت قرار گرفته‌اند: چهارم، سوم، دوم، اول و چهارم. سيم پنجم به عنوان سيم انگشت شست (thumb string) شناخته مي‌شود و يك صداي وز‌وز (drone sound) توليد مي‌كند (سيم واخوان). همچنين اين سيم به عنوان سيم تك (odd) نيز شناخته مي‌شوند چرا كه تقريباً در نيمه دسته قرار دارد. كوك (تنظيم) G باز (G-B-G-B-D) رايج‌ترين تنظيم (كوك) و براي شروع كار مبتديان با اين ساز مناسب است.

  • بانجوهاي داراي شش سيم

بانجوهاي داراي شش سيم در قرن نوزدهم رواج داشتند. امروزه يك نوع تركيبي شناخته شده به عنوان بانجوي داراي كوك گيتار موجود است. براي نوازندگان مبتدي اين نوع بانجو مناسب است و افسون صداي روستايي ساز بانجو حفظ كرده است.

  • بانجوهاي داراي دوازده سيم

اين نوع بانجوها نادر هستند و دقيقاً همانند يك گيتار داراي دوازده سيم نواخته مي‌شوند. صداي توليدي اين نوع بانجو برخلاف بسياري از اصوات سازهاي ديگر، سبك و سرگرم‌كننده است.

3. بانجوهاي تركيبي

معرفی ساز بانجو m3

برای معرفی ساز بانجو باید بدانیم که انواع ديگر بانجوهاي مدرن نيز براي استفاده در ژانرها و زمينه‌هاي مختلف رايج و محبوب شده ‌اند. بانجوهاي داراي شش سيم شبيه گيتار هستند و در برخي موارد حتي دسته اين نوع بانجوها نيز شبيه گيتار است. در انواع ديگر پروفايل (نيمرخ يا مقطع عرضي) گيتار نيز استفاده شده در حاليكه سر قسمت بدنه طبل مانند (drumhead) بانجو را حفظ شده است. نوع ديگر كه در ميان نوازندگان مدرن پذيرفته شده است بانجوله‌له (banjolele) است. اين نوع بانجو تركيبي از بانجو و اوكه‌له‌له (اوكللي) (Ukulele) است كه داراي چهار سيم، يك گردن كوتاه‌تر و سر كوچك‌تر است. بانجوله‌له شبيه يك بانجوي كوچك بوده و آموختن نوازندگی آن براي مبتديان آسان است و حمل آن نيز آسان است. صداي اين نوع بانجو براي گروه‌هاي آكوستيكي آرام‌تر مناسب است.

 

عزیزان و همراهان ارجمند، برای دریافت مشاوره خرید ساز و اطلاع از قیمت و شرایط انواع آلات موسیقی در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز لطفا با مشاورین ما در گالری موسیقی شهر ساز در شهر کرج و تهران تماس حاصل فرمایید.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس