معرفی ساز نی انبان
معرفی ساز نیانبان
ساز نیانبان یک ساز بومی است که اغلب در مجالس عروسی و بزم نواخته میشود. این ساز، شناخته شده ترین ساز موسیقی جنوب ایران است. سازی که در استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان از جایگاه ممتازی برخوردار است.
ثبت ملی و جهانی نی انبان
نیانبان به دلیل فراگیری اش در گسترهٔ ملی در سطح کشور و جزایر خلیجفارس دارد، با تلاش یک پژوهشگر حوزه موسیقی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 22 مهر 1394 با عنوان «مهارت ساختن و نواختن نیانبان در گسترهٔ ملی» با شماره 783 در فهرست آثار ملی ایران به کوشش محسن شریفیان به ثبت رسید. ساز پس از ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران، در تلاش برای رسیدن به فهرست میراث جهانی یونسکو است.
نی انبان از قدیمی ترین ساز اصیل
ساز نی انبان یکی از قدیمی ترین سازهایی است که در کشورهای زیادی آن را به عنوان ساز اصیل میشناسند ولی شکل ظاهری آن مقداری با هم تفاوت دارد. در زمانهای قدیم مردمی که از جایی به جای دیگر میرفتند، این ساز را نیز با خود جابهجا میکردند وبا تغییر دادن شکل ظاهری آن، آن ساز را در منطقهٔ جدید مورد استفاده قرار میدادند و پس از مدتی جز سازهای سنتی آن منطقه درمیآمد. با اینکه این ساز در کشورهای مختلف از نظر شکل و صدا تفاوتهایی دارد، ولی نمیتوان گفت که مشابه یکدیگر نیستند.
این ساز کمی بزرگتر از دوزله معمولی (و گاه با هفت سوراخ) که انتهای قمیش دار آن به کیسهای به نام «انبان» الصاق و دقیقاً «هواگیری» شدهاست که از این نقطه الصاق هوا خارج و داخل نشود، در نزدیکی محل الصاق دوزله لوله دیگری به طول نامعین خارج شده (محل خروج این لوله نیز به دقت هواگیری شده) که نوازنده آن را به دهان میگذارد و از این طریق کیسه را پر باد میکند و در نتیجه فشار بازو آرنج بر روی کیسه که هنگام نواختن آن را زیر بغل گرفته است، هوا را به داخل لوله دوزله میفرستند و با انگشتان خود سوراخها را باز و بسته میکند.
مقاله مرتبط: معرفی ساز نی
تاریخچه ساز نی انبان
طبق تحقیقات بابلیها در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد نی انبان داشتهاند. در واژه نامه موسیقی ایران زمین جلد دوم به قلم آقای مهدی ستایشگر چنین آمدهاست: نویسندگان یونانی اختراع انواع نای را به مردم آسیا نسبت دادهاند، زیرا آثار باقی مانده از نخستین آثار کهن (در خرابههای آشور) بازگو کننده اختراع نای، دونای و چندنای است که به روایت متون یونانی این سازها ابتدا از آسیا به اروپا رفته و کمکم بهصورت فلوت و اقسام آن درآمدهاست. بدیهی است با این استدلال، یونانیها آشنایی با نی و طریقه نواختن آن را از مردم خاورمیانه آموختهاند.
انواع مختلف نی انبان
این ساز در کشورهای مختلف به نامهای گوناگون خوانده میشود که ذیلاً به تعدادی از آنها اشاره میشود:
- ایران:
- زوکرا مربوط به کشور تونس
- نیانبان
- نیحمونه
- نیمشکی
- خیکنای
- نیحمبونه (که با کیسه هوا ویا انبان همراه است)
- نیتکی
- نیجفتی
- نی بی لی بو
- دوزله
- کِلَم یا قلم که بدون انبان میباشد
- ارغون که بدون انبان است و دارای دو نی میباشد که یکی برای نواختن ملودی و دیگری که فاقد سوراخ است، برای صدای فرعی یا همراه در نظر گرفته شدهاست و صدایی که از این ساز شنیده میشود یک هارمونی است.
- بحرین:
- تنها قربه ی بحرین و نی انبان بوشهر هم از نظر صدا و هم از نظر شکل هیچ تفاوتی با هم ندارند و به احتمال زیاد بحرینیها نی انبان را از ایران به دیار خود بردهاند در حال حاضر نیز از کشورهای عربی جهت تهیهٔ ساز نی انبان به بوشهر سفارش میدهند.
- یونان:
- تسامیونا که یک دستهٔ نی با انبان است.
- دودوک که انبان ندارد و دارای نی تکی میباشد که ته آن یک شیپورک جهت پخش صدا تعبیه شده.
- چیفته که شباهتی به دستهٔ نی انبان بوشهر دارد و تنها یک شیپورک به ته آن متصل است و دارای پنج سوراخ میباشد.
- ترکیه: تولومکه شبیه تسامبونای یونان میباشد ولی شیپورک آن به صورت زاویهٔ ۴۵ درجه نسبت به نیها تعبیه شدهاست.
هند: مورلیکه انبان یا مخزن هوای آن از یک کدو قلیانی تو خالی ساخته شده.
زماره:که شبیه نی تکی میباشد، جنس نی آن از استخوان پای یک نوع پرندهاست. - مراکش:
- زَمرکه مانند نی جفتی میباشد و دو شیپورک به صورت زاویه ۴۵ درجه یا در بعضی یک شیپورک مانند تسامبونا تعبیه شده.
- تونس:
- ذکری یا زوکرا
- بلغارستان:
- گی دا
- چین:
- کوانکه با دو لوله استوانه ای مساوی به هم چسبیده که مشابه آن در بیشتر نقاط سرزمینهای اسلامی رواج دارد.
بدون دیدگاه