همه چیز درباره هنگ درام 4
هنگ درام

همه چیز درباره هنگ درام

5/5 - (1 امتیاز)

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : مهمترین انواع ساز هنگ درام کدامند؟ برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت ساز هنگ درام از چه روش هایی باید اقدام کنیم؟ هندپن یا همان ساز هنگ‌درام یکی از انواع سازهای محبوب و مدرن است که در دنیای موسیقی معاصر مورد استفاده زیادی قرار می‎گیرد. این ساز به تازگی معرفی و شناخته شده است و دارای صدای منحصر به فردی می باشد که هرکسی را به خود جذب می‌کند. این ساز در میان استادان یوگا و درمانگران مختلف دارای محبوبیت زیادی می باشد و استفاده از آن در جلسات مدیتیشن و معنوی دارای اهمیت می باشد.

سادگی نوازندگی با این ساز باعث شده تا به شکل ویژه ای مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد و علاقمندان بسیاری را به خود جذب نماید. بر همین اساس، تعداد افراد علاقمند به نواختن هنگ درام بیشتر شده و آن را به عنوان سازی برای آرامش و یادگیری موسیقی انتخاب می‌کنند. در همین رابطه کارشناسان و متخصصین ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج با ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با انواع ساز هنگ درام به شما اطلاعات دقیقی را در این رابطه منتقل خواهند نمود. بر همین اساس، اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید، لطفا ما را تا انتهای این نوشتار همراهی بفرمایید.

تاریخچه ساز هنگ درام

همه چیز درباره هنگ درام 5

هنگ درام یا همان هندپن یکی از انواع سازهای کوبه‌ای، ملودیک است که جزو سازهای مدرن به شما می‎رود. در نگاه اول این ساز شبیه سفینه‌های فضایی در فیلم‌های علمی تخیلی یا سپرهای جنگی دوران باستان به نظر می رشد اما در حقیقت، این ساز از دو صفحه‌ بیضی شکل از جنس فلز ساخته شده است که به صورت قرینه به هم متصل شده‎اند. هندپن یا هندپن سازی جدید است که به تازگی وارد دنیای موسیقی شده است و از زمان اختراع و استفاده از آن در موسیقی، حدودا دو دهه می گذرد و در مقایسه با سازهایی که دارای قدمتی باستانی هستند بسیار جدید و مدرن می باشد. می توان گفت که اولین هنگ درامی که رسما معرفی شد در سال ۲۰۰۰ می باشد که به صورت رسمی وارد دنیای موسیقی شد و به عنوان یک ساز مورد تایید قرار گرفت. فلیکس روهنر و سابینا شارر این ساز را برای اولین بار طراحی و ابداع کردند و نام این دو نفر به عنوان ابداع کنندگان این ساز به ثبت رسیده است.

چرایی گرانی قیمت هنگ درام

همانطور که می دانید، هنگ‌ درام جزء سازهای گران قیمت می باشد و دلایل گرانی این ساز، پیچیدگی و زمان بر بودن پروسه ساخت این ساز همچنین تعداد کم سازندگان هندپن می باشد که در سراسر دنیا یکسان بوده و به دلیل محدودیت در ساخت آن جزو سازهای گران قیمت محسوب می شود. امروزه این ساز در سراسر دنیا علاقمندان و مجذوبین زیادی به خصوص در میان قشر جوانان دارد، اما با این حال تعداد کل سازندگان آن شاید چند صد نفر در سراسر دنیا باشند. هنگ درام‌ معمولا به صورت دست ساز در کارگاه ها طراحی و تولید می‌شوند. انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز و ساعت‌ها زمان برای فرم دادن به این ساز محبوب، مورد نیاز می باشد. رسیدن به کوک صحیح و استاندارد، یکی از مراحل سخت و پیچیده فرآیند تولید این ساز می باشد که معمولا با دستگاه مخصوص و چکش کاری انجام می پذیرد. در مجموع می‌توان گفت که ساخت هنگ درام یک پروژه زمان بر بوده که دقت، مهارت و امکانات زیادی را طلب می کند تا صدا و نت‌های ساز به درستی ایجاد شوند.

صدای منحصر به فرد

همه چیز درباره هنگ درام 3

همانطور که می دانید، صدای تولید شده توسط این ساز بسیار خاص و آرامش بخش می باشد. زیبایی و گوش نوازی صدای این ساز، به دلیل وجود نتهای هارمونیک‌ متعددی است که در تک ‌تک نت‌های آن وجود دارد، می باشد. علاوه بر این، یکپارچگی بدنه این ساز باعث می شود که وقتی نتی به تنهایی نواخته می شود، دیگر نت‌ها نیز با شدت کمتری به صورت همزمان به لرزش در ‌آیند. همین موضوع صدای هنگ دارم را به سازی بسیار گرم و دلنشین تبدیل نموده است.

نکته ای که باعث محبوبیت بیشتر هنگ درام می شود، نواختن بسیار آسان‌ این ساز است که البته به میزان سطحی که نوازنده تمایل به نواختن آن دارد، بستگی دارد. برای نوازندگی حرفه‌ای و تاثیرگذار  این ساز، قطعا به تمرین زیاد، ممارست و شناخت کافی نیاز است اما اگر موزیسین حرفه‌ای نیستید هم از همان اولین روزها می‌توانید صدای دلنشینی را ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. در همین رابطه، می توانید برای خرید و فروش انواع ساز هندپن از طریق فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج اقدام کنید و با کارشناسان ما در این گالری تمای بگیرید.

نحوه نگهداری هنگ درام یا هندپن

پس از انتخاب و خرید هندپن، برای نگهداری آن باید نکات مختلفی را رعایت کنید تا عمر و کیفیت صدای ساز کاهش پیدا نکند. علیرغم اینکه جنس بدنه ساز از فلز سخت تولید شده اما رینگ‌های ساز یا همان فرو رفتگی و برجستگی‌های صفحه رویی آن نازک و آسیب پذیر می‌باشند. بنابراین ضربه‎های شدید و محکم باعث ایجاد آسیب به ساز شده که در نتیجه آن نت‌های ساز از کوک خارج می شود و تنظیم ساز به طور کلی از بین می رود. بر همین اساس، برای نگهداری صحیح ساز باید آن را از ضربه همچنین خط و خش دور نگهدارید تا صدا و زیبایی ظاهری ساز از بین نرود.

علاوه بر نکات گفته شده برای نگهداری ساز، باید آن را در برابر گرما و سرما شدید نیز محافظت کنید تا از کوک خارج نشود، زیرا ساز در صورت قرار گیری در مجاورت رطوبت زیاد آسیب دیده و دچار افت کیفیت صدا می گردد. بر همین اساس، برای نگهداری صحیح ساز باید موارد زیر را رعایت کنید که مهمترین آنها عبارتند از :

  • ضربه
  • خط و خش
  • رطوبت
  • گرما و سرمای شدید

رایج‌ترین انواع ساز هندپن

همه چیز درباره هنگ درام 2

همانطور که می دانید، هنگ درام دارای کوک ثابت بوده و مانند سازهای دیگر، به صورت دستی قابل کوک کردن نمی باشد. در نتیجه این ساز به صورت دیاتونیک ساخته می‌شود و نوع آوایی که انواع مختلف این ساز تولید می کنند، با یکدیگر مشابه می باشند. توجه داشته باشید که گام مورد نظر خود را پیش از خرید هنگ درام انتخاب کنید تا کوک ساز مطابق با سلیقه و نیاز موسیقایی شما باشد. در همین رابطه، رایج‌ترین گام برای کوک هنگ درام‌، معمولا گام رِ مینور می باشد. اما به این معنا نیست که مناسب‌ترین شکل کوک ساز می‌باشد. در واقع شما تعیین کننده این موضوع هستید زیرا بسته به این‌که در چه سبک موسیقایی موسیقی و یا در کنار کدام سازها مورد استفاده و همنوازی قرار می گیرد، باید برای انتخاب کوک سازتان اقدام نمایید.

آلیاژهای پرکاربرد در ساخت هندپن

هندپن، با متریال‎های مختلفی طراحی و تولید می‌شود. این متریال‎ها هرکدام دارای ویژگی‎های خاص خود بوده و باعث تنوع صدا و تاچ هنگ درام‌ می‌شوند. برخی از مهمترین انواع هندپن ها عبارتند از :

گام های هنگ درام

همه چیز درباره هنگ درام 1

انتخاب گام هنگ درام خریداری شده دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد. برای خرید هنگ درام باید با آگاهی اقدام کنید تا گام و نت‌های مورد نیاز شما توسط ساز ارائه شود. اما برخی از رایج‌ترین گام‌های هندپ عبارتند از :

  • Aeolian (minor)
  • Annaziska/Kurd (minor)
  • Hijaz (phrygian dominant)
  • Jibuk (mixolydian)
  • Romanian Hijaz (dorian #4)
  • Sabye (lydian)

کلام پایانی

همانطور که پیشتر در این نوشتار توضح داده شد، هندپن یا همان هنگ درام یکی از انواع سازهای محبوب است که دارای ویژگی های جذاب آوایی و موسیقایی می باشد. این ساز دارای انواع مختلفی از لحاظ متریال و گام موسیقایی می باشد. در همین رابطه برای خرید هنگ درام باید با استفاده از اطلاعات کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی شهر ساز کرج اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب من
جستجو
Call Now Button