آشنایی با ساز ترومپت 3
سازشناسی

آشنایی با ساز ترومپت

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : برای آشنایی با ساز ترومپت به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ برای اطلاع از قیمت و خرید ساز ترومپت به نکاتی باید توجه کنیم؟ همانطور که می دانید، ساز ترومپت یکی از سازهای بادی است که دارای قدمت بسیاری در دنیای موسیقی می باشد و از سالها پیش نیز در ایران رواج پیدا کرده است. این ساز بادی در شکل هالی نخستین خود از چندین هزار سال قبل مورد استفاده قرار می گرفته است و از گذشته های دور تا به امروز در موسیقی نظامی فرهنگ های مختلف مورد استفاده داشته است.

بر همین اساس، کارشناسان و متخصصین ما در گالری موسیقی شهر ساز با ارائه جزئیات دقیق در رابطه با این ساز، سعی کرده اند تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهند. در ادامۀ این مقاله، با تاریخچه ترومپت، ساختار، روش‎ صحیح نواختن ساز، نحوه نگهداری و خرید ساز ترومپت صحبت شده است تا اطلاعات مورد نیاز شما علاقمندان را در اختیارتان قرار دهیم. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید، لطفا تا انتهای این نوشتار ما را در گالری موسیقی شهر ساز کرج همراهی بفرمایید.

تاریخچه ساز؛ آشنایی با ساز ترومپت

آشنایی با ساز ترومپت 1

امروزه ساز ترومپت یکی از سازهای اصلی و مهم در انواع ارکسترهای کلاسیک و نظامی به شمار می‌رود و دارای کاربردهای مختلفی در انواع سبک ها می باشد. باید بدانیم که، کاربرد این ساز تنها در موسیقی نظامی نیست و در سبک های مختلف موسیقایی استفاده می شود. برخی از مهمترین این سبک ها عبارتند :

  • سبک کلاسیک
  • سبک پاپ
  • سبک جاز
  • موسیقی حماسی
  • سبک راک

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، ساز ترومپت یکی از قدیمی ترین سازهای جهان است و در سبک های مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرد. طبق مستندات موجود، قدمت این ساز حدودا به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‎گردد. اما شکل ظاهری این ساز در ابتدا مانند شیپور بوده و برای اعلان جنگ و یا پیام رسانی در فضاهای بزرگ و باز نواخته می شده است. در گذشته متریال مورد استفاده در ساخت ترومپت چوب بامبو و شاخ حیوانات بوده استفاده و هنوز نمونه های مدرن تر آن در بعضی از مناطق و کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه از متریال فلز برای ساخت این ساز بادی استفاده می شود و دارای طراحی مدرن مدرن از انواع فلزات با ارزش و مستحکم استفاده می شود. نوع فلزی ساز ترومپت، حدوداً از پنچ قرن پیش از میلاد مسیح و در کشور یونان طراحی و تولید شد و به مرور زمان ظاهر آن تغییر کرده و تبدیل به شکل امروزی ترومپت شده است و مورد استفاده قرار می‎گیرد.

ساختار ساز؛ آشنایی با ساز ترومپت

این ساز جزء دسته سازهای بادی برنجی قرار می گیرد و همانطور که اشاره شد، جنس بدنه آن از فلز تولید می شود. از نظر صدادهی، این ساز از فرکانس بالایی برخوردار می باشد و نسبت به سازهایی مانند ویولن، سه تار و فلوت از صدای بلندتری برخوردار بوده و اصوات قویتری را به گوش مخاطب می‎رساند. علاوه بر موضوعات مطرح شده درباره ساز ترومپت، این ساز مانند ساز یادی ساکسیفون جزو سازهای انتقالی محسوب شده و صدای نُت اجرا شده توسط آن با صدایی که منتشر می‎شود، دارای تفاوت می باشد. این ساز همانند ساکسیفون و فلوت دارای ساختاری نسبتاً ساده می باشد و اجزای تشکیل دهندۀ آن دارای چند بخش متفاوت می باشند که عبارتند از :

  • دهانه
  • پیستون ها
  • گیره انگشتی
  • کلید تخلیه آب
  • لوله متحرک تنظیم
  • بخش شیپوری ساز

نحوه نواختن ساز ترومپت

آشنایی با ساز ترومپت 2

روش صحیح نواختن ترومپت بدین شکل است که نوازنده به صورت ایستاده، ساز را با دو دست خود گرفته، دهانۀ ساز ترومپت را رو بروی دهان خود قرار داده و با ارتعاش لب های خود، هوا را با شدت وارد ساز کرده و صدای مورد نظر خود را ایجاد می کند. روش قرارگیری دو دست روی ساز بدین شکل است که انگشتان دست راست روی پیستون ها قرار گرفته و دست چپ نیز در وسط ساز قرار داده می شود.

توجه داشته باشید که همه نوازندگان ترومپت به صورت ایستاده نوازندگی نمی کنند و برخی به صورت نشسته نوازندگی می کنند. نکته ای که باید هنگام نواختن ترومپت در نظر داشته باشید این است که بالا تنه و بدن فرد نوازنده باید در حالت طبیعی و کاملاً صاف قرار داشته باشد و در زمان نواختن ساز، نباید موجب قوز کردن و یا فشار آمدن بر بخش خاصی از بدن نوازنده گردد.

نحوه نگهداری از ترومپت

ساز بادی برنجی مانند ترومپت نیز مانند سایر سازها نیاز به مراقبت و نگهداری مدوام و مستمر دارند، زیرا در صورت آسیب به بدنه و ساختار اصلی ساز، کیفیت ساز در دراز مدّت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس، کارشناسان و مشاورین ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج نکاتی را در اختیارتان می گذارند تا با رعایت آنها بتوانید از پایین آمدن کیفیت ساز ترومپت خود جلوگیری بعمل آورید.

  1. از وارد آمدن ضربه به سازتان چلوگیری کنید.
  2. روی بدنۀ ساز خط و خش خاصی نیفتد.
  3. داخل سازتان را با یک دستمال خشک تمیز کنید.
  4. پس از تمرین و نواختن، ساز را درون هاردکیس قرار دهید.
  5. از انباشته شدن گرد و غبار روی سازتان جلوگیری کنید.

کلام پایانی

باید توجه داشته باشید که برای خرید ساز ترومپت حتماً باید با استفاده از اطلاعات دقیق اقدام کنید تا بتوانید بر اساس استانداردهای مورد نیاز خود به یک انتخاب کارآمد و صحیح دست یابید. در همین رابطه، کارشناسان و متخصصین ما در گالری شهر ساز کرج آماده هستند تا با ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با خرید انواع ساز ایرانی و جهانی به شما در انتخاب و خرید انواع ساز نو و کارکرده در استان البرز و شهر کرج کمک نمایند.

سوالات متداول

✅ برای خرید ساز ترومپت به چه نکاتی باید توجه شود؟

ساز ترومپت دارای اجزای مختلفی است و توسط برندهای بزرگ، طراحی و تولید می شود. اما به طور کلی، برای خرید انواع ساز باید با استفاده از کمک متخصصین ما در گالری شهر ساز کرج اقدام کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید انواع ساز ایرانی و جهانی و تجهیزات و لوازم جانبی و استودیویی لطفا با مشاورین و کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی شهر ساز کرج تماس حاصل فرمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس