معرفی ساز یوکللی
معرفی ساز یوکللی
سازشناسی , سازهای موسیقی کلاسیک , گروه مضرابی (زهی_کوبه ای) , معرفی سازهای زهی_آرشه ای , معرفی سازهای مضرابی (زخمه ای) , معرفی سازهای مضرابی(زهی_زخمه ای)

معرفی ساز یوکللی

معرفی ساز یوکللی

ساز یوکللی جزو خانواده گیتار می باشدو خاستکاه آن کشور هاوایی است.ویژگی‌های منحصر به فرد این ساز مثل اندازه کوچک، وزن کم، یادگیری آسان و ظاهر جذاب باعث شده این ساز در کشورهای مختلف ساز بسیار محبوبی باشد. نوزاندگان یوکللی آهنگ‌های مختلف در سبک‌های متفاوت را با این ساز می‌نوازند.

کلمه‌ی یوکللی به معنای پرش کَک است، احتمالا دلیل انتخاب این کلمه حرکت سریع انگشتان نوازنده ساز یوکللی است که مثل پریدن یک حشره است. افسانه‌های مختلف نام یوکللی را اسم مستعار ادوارد ویلیام پرویس یکی از افسران دیوید کالاکائوآ پادشاه هاوایی می‌دانند که به دلیل جسه‌ی کوچک، حرکت‌های خنده‌دار و مهارت در نوازندگی روی او گذاشته شده بود.

ظاهر ساز یوکللی

شکل ظاهری یوکللی شبیه به یک گیتار کوچک شده است. با این حال یوکللی در چند مدل اصلی سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون ساخته می‌شود. تفاوت این مدل‌ها در سایز یوکللی است که با بزرگ‌تر شدن ساز یوکللی حجم و گرمی صدا هم افزایش پیدا می‌کند. یوکللی سوپرانو کوچک‌ترین و البته محبوب‌ترین مدل یوکللی است.

مدل‌های رایج ساز یوکللی به شکل ۴ سیم ساخته می‌شود. اکثر سیم‌های یوکللی از جنس نایلونی ساخته می‌شوند با این حال مدل‌های دیگری هم از جنس روده گوسفند وجود دارد

ابعاد مختلف یوکللی

  • یوکللی سوپرانو
  • یوکللی کنسرت
  • یوکللی تنور
  • یوکللی باریتون
  • یوکللی پاکت
  • یوکللی باس
  • یوکللی کنترباس

سه یاز پاکت، باس و کنترباس کمتر رایج است. یوکللی سوپرانو معمولا به عنوان یوکللی استاندارد در هاوایی شناخته می‌شود و بعد از یوکللی پاکت(جیبی) و سوپرانینو، کوچک‌ترین مدل یوکللی است. ساز یوکللی کنسرت در سال ۱۹۲۰ به عنوان نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی سوپرانو ساخته شد که کمی بزرگ‌تر از یوکللی سوپرانو است و صدای بلندتر و گرم‌تری دارد. کمی بعد از کنسرت، مدل یوکللی تنور ساخته شد که حجم و صدای آن از کنسرت هم بیشتر بود. مدل یوکللی باریتون در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و یوکللی‌های کنترباس و باس در سال‌های 2010 و 2014 به عنوان مدل‌های جدید این ساز شناخته می‌شود

تاریخچه‌ ساز یوکللی

ساز یوکللی با موسیقی هاوایی شناخته می‌شود، جایی که کلمه‌ی یوکللی به معنای پرش کَک است. احتمالا دلیل انتخاب این کلمه حرکت سریع انگشتان نوازنده ساز یوکللی است که مثل پریدن یک حشره است. افسانه‌های مختلف نام یوکللی را اسم مستعار ادوارد ویلیام پرویس یکی از افسران دیوید کالاکائوآ پادشاه هاوایی می‌دانند که به دلیل جسه‌ی کوچک، حرکت‌های خنده‌دار و مهارت در نوازندگی روی او گذاشته شده بود.

ساز یوکللی در دهه‌ی ۸۰ قرن ۱۹ یعنی سال‌های ۱۸۸۰ توسعه پیدا کرد. ساخت یوکللی در واقع از سازهای کوچک گیتار مانند پرتغالی مثل ماشتی، کاواکینیو، تیمپل و راخائو الهام گرفته شد. این سازها را مهاجرین پرتغالی که از سرزمین‌های مادیرا و کِیپ وِرد به مردم هاوایی معرفی کردند. به شکل مشخص ۳ مهاجر که شغلشان ساخت کابینت بود به نام‌های منوئل نانز، خوزه دو اسپیریتو سانتو و آگوستو دایا را به عنوان اولین تولید کنندگان یوکللی می‌شناسند. دو هفته پس از پیاده شدن مهاجرین از کشتی مشهور اس‌اس راونسکارگ، روزنامه هاوایی نوشت که «مهاجرینی از سرزمین مادیرای پرتغال اخیرا به اینجا رسیده‌اند و شب‌ها مردم را با کنسرت‌های خیابانی شاد می‌کنند.»

علاقه زیاد کالاکائوآ پادشاه هاوایی به یوکللی

یکی از نکات مهمی که در بررسی تاریخ شکوفایی ساز یوکللی لازم است به آن توجه کرد پشتیبانی پادشاه هاوایی است. کالاکائوآ پادشاه هاوایی یکی از علاقمندان به یوکللی بود و به واسطه‌ی حمایت‌هایی که از این ساز کرد باعث ساز یوکللی جای خود در موسیقی هاوایی باز کند و در گردهمایی‌های سلطنتی به عنوان یکی از سازها برای اجرا قرار گیرد.

یکی از اولین تولید کنندگان یوکللی در هاوایی کمپانی خانوادگی «کاماکا یوکللی» بود که توسط ساموئل کاماکا راه‌اندازی شد. ساموئل کاماکا ابتدا کار خود را به صورت کارآموز منوئل نانز یکی از مهاجرین پرتغالی هاوایی شروع کرد. سپس در سال ۱۹۱۶ موفق شد اولین فروشگاه خود را در زیرزمین خانه‌اش با نام «یوکللی کاماکا و محصولات گیتار» راه‌اندازی کند. در سال ۱۹۲۷ کاماکا توانست نمونه‌ی جدیدی از یوکللی به نسبت مدل‌های قبلی تولید کند که صدای جا افتاده‌تری داشت. این یوکللی شبیه به آناناس بود و به سرعت محبوب شد تا جایی که در سال ۱۹۲۸ حق ثبت اختراع یوکللی آناناسی به او داده شد. امروز کمپانی کاماکا یکی از برندهای مشهور تولید یوکللی است و یوکللی‌های این کمپانی را نوازندگان مشهور از جمله جیک شیمابوکورو و جرج هریسون از گروه بیتلز استفاده می‌کنند.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس