آشنایی با ساز دوتار m3
سازشناسی

آشنایی با ساز دوتار

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : برای آشنایی با ساز دوتار به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ مهمترین نکات در خرید دوتار کدامند؟ برای اطلاع از قیمت دوتار به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ دوتار یکی از ساز‌های سنتی متداول در ایران باستان و قدیم است که هنوز در برخی از نقاط ایران در موسیقی سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. بر همین اساس، کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج با ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با این ساز شرایطی را برای آشنایی با ساز دوتار را فراهم آورده اند تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید. اگر تمایل دارید در رابطه با این ساز بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

تاریخچه؛ آشنایی با ساز دوتار

آشنایی با ساز دوتار m2

دوتار دارای قدمتی چندهزار ساله می باشد و در دسته ساز‌های زهی مضرابی مقید طبقه بندی می شود که البته با انگشتان دست نواخته می‌شود. امروزه این ساز در مناطقی چون شمال و شرق خراسان، منطقه ترکمن نشین و کتول در استان گلستان و نیز شرق مازندران رواج دارد و در شمال شرق کشور پهناورمان رواج دارد.

اجزاء ساز دوتار

اما لازم است بدانید که این ساز در نواحی مختلفی که مورد استفاده قرار می گیرد دارای تفاوتهای نیز می باشد. اما این تفادت ها اندک بوده و در شکل کلی مانند کاسۀ طنینی دارای یکپارچه و گلابی شکل می باشند و بر روی کاسه انواع مختلف آن با چوب پوشیده شده است. همه انواع سازهای دوتار دارای کاسه طنینی هستند که به دسته‌ای نسبتاً طویل متصل شده و روی آن، دستان‌ها بسته می‌شوند. مهمترین اجزاء دوتار‌های مختلف عبارتند از:

  • دو وتر و دو گوشی
  • سیم گیر
  • خرک و شیطانک

دوتار یکی از سازهای سنتی ایران است که در نواحی شمال شرق ایران رواج دارد. این ساز جزء سازهای موسیقایی این مناطق به شمار می‌رود. اگرچه امروزه این ساز در بخش‌هایی از آسیای مرکزی نیز نواخته می‌شود، اما خاستگاه این ساز، اصالتا ایران است. به دلیل شباهت زیاد ساز دوتار با تنبور، بسیاری از افراد تفاوتی بین آنها قائل نمی شوند. اما همانطور که از نامشان پیداست تنبور دارای 3 سیم است و دوتار تنها دارای دو تار می باشد. ساز دوتار دارای قدمتی هزار ساله است و در حقیقت مادر ساز تنبور و ساز سه تار شناخته می‌شود. دوتار جزء سازهای زهی زخمه‌ای یا مضرابی است که در نواختن آن، معمولا از ناخن و پنجۀ دست به جای مضراب استفاده می‌شود.

بخش پایین این ساز، گلابی شکل بوده و به یک دسته نسبتا طویل، متصل می باشد. دسته دوتار حدودا ۶۰ سانتیمتر طول دارد و اندازه ساز حدودا یک متر می‌باشد. از دیگر مشخصات این ساز وجود ۱۷ الی ۲۰ دستان بسته شده بر روی دسته این ساز می باشد. در گذشته، تارهای این ساز از ابریشم و یا روده حیوانات ساخته می‌شد، اما امروزه از سیم‌های فلزی و نایلونی برای ساخت تارها ساز دوتار استفاده می‌شود که هم ارزان‌تر هستند و دارای مقاومت بیشتری نیز می باشند. قسمت گلابی شکل ساز دوتار معمولا از چوب درختان شاه‌ توت و دسته آن معمولا از چوب گردو و یا زردالو طراحی و تولید می شود.

انواع ساز؛ آشنایی با ساز دوتار

آشنایی با ساز دوتار m1

ساز دوتار دارای انواع گوناگونی می باشد و بر اساس منطقه و ناحیه ای که از آن استفاده می شود، نامگذاری می گردد. مهمترین انواع این ساز عبارتند از دوتار خراسان، دوتار مازندران و دوتار گلستان. دقت داشته باشید که همه این دوتارها دارای دو وتر و دو گوشی، سیم‌گیر، خرک و شیطانک نیز می باشند. مهمترین انواع دوتار عبارتند از :

  • دوتار خراسان
  • دوتار شرق خراسان
  • دوتار شمال خراسان
  • دوتار گلستان
  • دوتار منطقه ترکمن گلستان
  • دوتار منطقه کتول گلستان
  • دوتار مازندران

راهنمای انتخاب دوتار؛ آشنایی با ساز دوتار

هنگام انتخاب و خرید دوتار، شما باید علاوه بر ارزیابی فنی ساز، اندکی از محاسبات، اولویت‌ها، سلیقۀ شخصی تان را نیز بررسی کرده و بر اساس نیازها و علایق خود برای خرید ساز اقدام نمایید. نکته مهم در رابطه با خرید ساز دوتار است که این مدل ساز دارای انواع گوناگون با جنس و نوع صدا دهی متفاوت می باشد و جنس صدا چیزی است که بر اساس سلیقه فرد هنرجو باید انتخاب شود.

هنرجویان می‌توانند با دریافت آگاهی از اصول انتخاب ساز توسط مشاورین و کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز، شخصاً برای انتخاب و خرید انواع ساز و دوتار مناسب خود اقدام نمایند. در همین رابطه متخصصین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج آماده هستند تا با آموزش کاربردی به هنرجویان به آنها در خرید و آموزش انواع ساز کمک نمایند.

کلام پایانی

در مورد ارزیابی کیفیت صدای دوتار، سنجش کیفیت صدای ساز دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد. برای این منظور، پیشنهاد می‌شود دستۀ دوتار را به ۶ محدودۀ صوتی تقسیم کنید و کیفیت هر محدوده را جداگانه بررسی کرده و در کنار هم بسنجید. بهترین حالت این است که صدای همۀ مناطق یکنواخت باشد و با هم تناسب کافی داشته باشد.

انتخاب و خرید ساز دوتار یکی از موضوعاتی است که حتما باید با استفاده از اطلاعات دقیق و تخصصی برای آن اقدام نمایید. به طور کلی، خرید ساز دارای نکات مختلفی است که افراد باید با استفاده از افراد متخصص در زمینه موسیقی برای آن اقدام نمایند. در همین رابطه، کارشناسان و متخصصین ما در فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج آماده هستند تا در زمینه خرید انواع ساز ایرانی و جهانی کمک نمایند.

سوالات متداول

✅ مهمترین انواع ساز دوتار کدامند؟

ساز دوتار بر اساس نواحی که از این ساز استفاده می کنند دسته بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از ساز دوتار خراسانی، گلستان و مازندرانی.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس