معرفی ساز بالابان m3
سازشناسی

معرفی ساز بالابان

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز کرج : معرفی ساز بالابان ؛ ساز بالابان يا بالامان از دسته سازهای بادی و دو زبانه است که با محفظه داخلي استوانه‌اي با طول 35 سانتي‌متر و هشت سوراخ انگشت‌گذاري و يك سوراخ براي انگشت شست است. بساز الابان، يكي از سازهاي بادي كهن است كه در همه نقاط آذربايجان نواخته مي‌شود. اين ساز در آذربايجان ايران و جمهوري آذربايجان و در تركيه نیز اين ساز نواخته می‌شود. بالابان ممكن است از چوب توت يا ساير چوب‌هاي سخت همانند چوب گردو ساخته شود.

قطر فضاي داخلي ساز در حدود 1.5 سانتي‌متر است. زبانه دوبل از يك لوله تك ني با طول تقريبي شش سانتي‌متر ساخته شده است كه در انتها تخت شده است. نوازنده در حين مكش هوا به داخل شش‌هايش از هواي ذخيره شده در گونه‌هايش براي ادامه نواختن بالابان استفاده مي‌كند. اين تكنيك چرخشي (دايره‌اي) عموماً در تمام سازهاي با زبانه دوبل در خاور‌ميانه استفاده مي‌شود.

تاریخچه ساز؛ معرفی ساز بالابان

معرفی ساز بالابان m1

ساز بالابان بر اساس اسناد و مدارک در دسترس، نوعی ساز بادی از خانواده نی و سرنا، حداقل از قرن های نخستین دوره اسلامی در ایران شناخته شده بوده، و در میان مردم بخشهایی از این سرزمین کاربرد داشته است. بالابان به معنای نوعی ساز بادی نیین به صورتهای بَلَبَن، بالَبَن و بالابَن در فرهنگهای لغات ترکی – روسی آمده‌است. در «لغت آذربایجانی – روسی»، بالابان به معنای ساز بادی نه چندان بزرگ و شبیه زُرنا (= سرنا)، در دائرةالمعارف موسیقی ترکی» بَلَبَن یا نایِ بَلَبَن با اشاره به مطلب جامع‌الالحان، نوشته عبدالقادر مراغی و «سازهای ترکی» نوشته فارمر، سازی بادی شبیه زُرنا، و در «فرهنگ موسیقی ترکی» بَلَبَن ساز بادی شبیه‌ساز نیین مِی متداول در ارزروم، تعریف شده‌است.

در فرهنگها و دائرةالمعارفهای روسی واژه بالابان به معنای‌سازی بادی زبانه‌دار معمول میان اقوام قفقاز شمالی و ایرانیان آمده‌است. بالابان به عنوان‌سازی بادی و بومی در حوزه‌های جغرافیایی – فرهنگی آذربایجان، به ویژه تبریز، ارومیه و اردبیل و زنجان، و کردستان ایران و برخی جاهای دیگر به کار می‌رود و گروهی از نوازندگان این مناطق بالابان نوازند. در زبان کردی این ساز را «باله‌وان»، و در شوشتری نی را «بَلَبون» (= بلبان) می‌گویند.

نوازندگی ساز بالابان

به دلیل ساختمان ویژه‌ی زبانه‌ی بالابان و تماس مستقیم لب‌های نوازنده با سر پهن زبانه، امکان اجرای نوانس در این ساز به طور مطلوبی فراهم است. مثلا در ساز سرنا زبانه‌ی سرنا با لب‌های نوازنده تماس ندارد و در محفظه‌ی دهان مرتعش می‌شود و از این رو در سرنا امکان تغییر نوانس و کنترل صدا با لب‌ها وجود ندارد. بالابان که با استفاده از تکنیک نفس برگردان نواخته می‌شود در اجرای نوانس‌هایی از pp تا ff سازی بی همتاست.

سبک موسیقیایی؛ معرفی ساز بالابان

در آذربایجان شرقی بالابان را در موسیقی عاشیقی می‌نوازند. این موسیقی امروزه توسط خواننده و نوازنده‌ی ساز قوپوز و به همراهی بالابان و قاوال (دایره) اجرا می‌شود. در این گروه سه نفره بالابان دارای اهمیت زیادی است، زیرا اجرای جواب‌های آواز عمدتا بر عهده‌ی بالابان است. رپرتوار بالابان همان رپرتوار موسیقی عاشیقی شامل هاوا‌ها (مقام)‌های عاشیقی است که بیشتر در غالب داستان‌ها و روایت‌ها اجرا می‌شوند. موسیقی عاشیقی را در مجالس عروسی و شادمانی و نیز در قهوه خانه‌های عاشیقلار اجرا می‌کنند.

ساختار ساز بالابان

معرفی ساز بالابان m2

ساز بالابان كه گاهي اوقات به دليل دهانه تخت و صداي نرم به نام بالابان ياستي (yasti) يا تخت ناميده مي‌شود، متشكل از بدنه‌اي ساخته شده از چوب زردآلو، cane و barrow و پوشش است. بدنه داراي هشت سوراخ روي سطح، يكي در پشت بين سوراخ‌هاي اول و دوم (ژرده صدا) است. اين ساز متشكل از يك ميله (stem)، يك زبانه، يك تنظيم و يك كلاهك است.

برای معرفی ساز بالابان باید گفته شود که ميله بالابان كه گودا نيز ناميده مي‌شود يك لوله 280 تا 320 ميلي‌متري است كه عمدتاً از چوب زردآلو (گاهي اوقات فندق، گلابي، توت، شمشاد و غيره) ساخته شده است. فرايند حكاكي ميله بالابان، بالابان چاكما ناميده مي‌شود. انتهاي بالايي ميله (باش يا كوپ bash يا kup) يك شكل گرد دارد در حاليكه انتهاي پائيني آن (آياگ ayag) نوك تيز شده است. قطر فضاي داخلي 10 ميلي‌متر است. هشت سوراخ يا «تون‌ها» متشكل از يك «حفره صدا» (ساس پارداسي) روي آن و ديگري روي سمت زيرين در مقابل فضاي مابين سوراخ‌هاي اول و دوم ساس پارداسي قرار گرفته‌اند. گاهي اوقات يك سوراخ اضافه به نام نيزام پاراداسي روي انتهاي پائيني سطح زيرين ساخته شده تا از رنگ صداي مناسب آن اطمينان حاصل شود.

کلام پایانی

زبانه (قميش، گارفي يا ديل) از تزككه در نواحي خشك رشد مي‌كند، ساخته شده است و در انتهاي بالايي آن وارد مي‌شود. اين زبانه مسطح شده و به شكل يك زبانه دوبل در مي‌آيد. اين زبانه به يك تنظيم‌كننده (خارك، بوغازليك، بايوندوروگ، اولاما، آكما) با طول 60 ميلي‌متر و عرض 10 ميلي‌متر از جنس بيد يا شاخه انگور كه در جهت طولي بريده شده است، ساخته مي‌شود. سپس زبانه با يك تنظيم‌كننده روي يك طرف و لولاي 7 تا 12 ميلي‌متري در سمت ديگر متصل مي‌شود. كلاهك (كاپك، آغيزليگ، كيپ، باند و غيره) از بيد، فندق، زغال‌اخته يا توت ساخته شده كه روي زبانه قرار داده مي‌شود تا از آسيب ديدن آن جلوگيري شود. اين كلاهك به تنظيم‌كننده وصل مي شود تا نواختن ساز برای نوازنده ساده‌تر شود.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره خرید و فروش انواع ساز ایرانی و جهانی به صورت نو و کارکرده لطفا با مشاورین و کارشناسان ما در گالری موسیقی شهر ساز کرج تماس حاصل فرمایید.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس