معرفی ساز درام
معرفی ساز درام
سازشناسی , سازهای موسیقی کلاسیک , گروه مضرابی (زهی_کوبه ای) , معرفی سازهای ضربی (کوبه ای)

معرفی ساز درام

معرفی ساز درام

معرفی ساز درام، ساز درام مجموعه‌ای از طبل‌ها و معمولا به همراه ساز سنج است که توسط یک نوازنده و با استفاده از دو چوبک طبل نواخته می‌شود و پدال‌هایی از طریق حرکت پا نواختن بیس درام و سنج های-هت را کنترل می‌کنند، یک درام ست ترکیبی از چندین طبل‌ است که به صورت کلاسیک به عنوان پوست صداها، از رده‌ی دو سیستم دسته‌بندی هورن بوستل-زاکس شناخته می‌شوند  و خود صداها به صورت خاص سنج‌ها است. البته یک ست درام می‌تواند دارای اجزای دیگری همچون بلوک چوبی یا زنگوله نیز باشد.

درام قلب گروه های موسیقی

ساز درام قلب هر گروه موسیقی است و ریتم را حفظ می کند. درام، درامز و یا درام کیت سازی است که از چندین ساز کوبه ای تشکیل شده است و نوعی هماهنگی خاص بین گروه بوجود می آورد. این ساز امروزه بخش جدا نشدنی موسیقی پاپ و کنسرت ها می باشد. از درام در رژه ها ی نظامی و موسیقی نظامی استفاده می شود و دارای طرفداران زیادی در هر سبک است.

تاریخچه ساز درام

ساز درام، سازی قدیمی به قدمت تاریخ که دستخوش تغییرات زیادی شده است تا به شکل امروزی تغییر شکل یافته است. درام های قدیمی به شکل تنه درخت بودند که بر روی آن پوستی کشیده شده است. در حقیقت مشخص نیست برای اولین بار این ساز توسط چه کسی و کجا ساخته و نواخته شده است. بر حسب شواهد بدست آمده درام الیگیتور قدیمی ترین درام است و دارای قدمت زیاد حدود ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است که در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت و از خاک رس و پوست تمساح ساخته شده است.
با گذشت زمان با پیشرفت تکنولوژی و با ساختن کاسه و پوسته ها شکل امروزی این ساز را داریم، با توجه به تنوعی که در ساخت این ساز موجود است، کشش پوسته آن متفاوت است. این که امروزه ساز درامز به این شکل در آمده است مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است.

پیش از شکل‌گیری درام‌ست، طبل‌ها و سنج‌ها در ترکیب موسیقی نظامی و ارکسترال به صورت جداگانه توسط پرکاشنیست‌های مختلف نواخته می‌شد. در دهه‌ی 1840 میلادی، نوازندگان پرکاشن شروع به آزمون و خطا در استفاده از پدال به منظور نواختن بیش از یک ساز در آن واحد نمودند. اما این ابزار تا حدود 75 سال پس از اولین استفاده به تولید انبوه نرسید. در دهه‌ی 1860 نوازندگان شروع به ترکیب طبل‌های مختلف در قالب یک درام‌ست نمودند.

دابل-درامینگ به گونه‌ای ساخت و پرداخت شده بود که نوازنده را قادر به نواختن طبل با چوبک، و سنج‌ها با کوبش پا می‌نمود. با این رویکرد، طبل بزرگ معمولاً بر ضرب‌های 1 و 3 نواخته می‌شد. با اینکه این سبک از اجرای سازهای کوبه‌ای در ابتدا برای رژه‌های نظامی طراحی شده بود، رویکرد ساده‌ی آن موجب تولد موسیقی رگتایم گردید.

 

اجزای ساز درام

معرفی ساز درام، در واقع از تعدادی طبل و سنج تشکیل شده است که بر روی پایه نصب شده است. دو تکه چوب و تعدادی پدال در پایین پایه ها در نظر گرفته شده است. این ساز دارای بدنه های چوبی و پوسته هایی از جنس طلق می باشد که در دو طرف طبل قرار می گیرد. سایز طبل ها متفاوت است و سوراخ هایی هم در کناره بدنه ساز موجود است که باعث خروج صدا می شود. به طور کلی درامز مجموعه ای از سازها زیر می باشد که در سبک های مختلف تعداد سنج ها و طبل ها متفاوت می باشد.
  • طبل بزرگ (Bass drum): با پدال نواخته می شود.
  • طبل فلور (Floor tom): طبلی با ارتفاع بلند و صدای بم است.
  • طبل کوچک (Snare drum): طبلی با ارتفاع کم در زیر آن فنری برای ارتعاش قرار دارد.
  • تام-تام (Tom-tom drum)
  • جفت سنج (Hi-hat): دارای دو عدد سنج است که روی هم قرار دارند و توسط  پدال بالا یا پایین می شوند.
  • سنج کراش (Crash cymbal)
  • سنج راید (Ride cymbal)
  • سنج اسپلش (Splash cymbal)
  • سنج چینی (China cymbal)

آقای جان بونام معروف ترین درامر

جان هنری بونام به انگلیسی (John Henry Bonham) تولد ۳۱ می ۱۹۴۸-مرگ ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۰، ترانه نویس و درامر انگلیسی است که بیشتر به خاطر فعالیتش در گروه لد زپلین شناخته می شود. جان بونام یکی از مهم ترین درامرهای تاریخ موسیقی است و بارها به عنوان برترین دارمر تاریخ راک انتخاب شده است.

 

به این نوشته امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس