ساز هنگ درام m4
سازشناسی

معرفی ساز هنگ درام

فروشگاه اینترنتی آلات موسیقی شهر ساز : ساز هنگ درام چیست و دارای چه ویژگی هایی می باشد؟ برای آشنایی با ساز هنگ درام به چه فاکتورهایی باید دقت شود؟ هنگ درام توسط دو فرد سوئیسی با نام های فیلیکس روهنر و سابینا شارر ابداع شد و در سال 2000 میلادی، این ساز به دنیای موسیقی اضافه شد، این ساز از نظر ظاهری شباهت خاصی با سازی به نام استیل بن که یک ساز ضربی آفریقایی می باشد، دارد و در واقع ظاهر هنگ درام از ساز استیل بن الگو گرفته شده است.

تاریخچه ساز هنگ درام

ساز هنگ درام برای اولین بار در شهر برن سوئیس در سال 2000 توسط فلیکس رونِر و سابینا شِرر ساخته شد و سازندگان نام آن را هنگ گذاشتند. به همین خاطر نسبت به استفاده از اسم«هنگ‌درام» در زبان انگلیسی ابراز نارضایتی کرده‌اند. نام ساز از کلمه آلمانی هنگ به معنی دست گرفته شده است. فلیکس رونِر و سابینا شِرر یک کمپانی تولید ساز به نام PANART دارند که علاوه بر هنگ ساز‌های دیگری نیز تولید می‌کنند. ساز هنگ پس از اختراع روز به روز در حال تکامل است و در سال‌های 2003، 2005، 2006، 2007 و 2008 نسخه‌های دیگری از این ساز ساخته شد. تا کنون بیش از هفت هزار نوع ساز هنگ توسط سازندگان تولید شده است که نیمی از آن‌ها را به عنوان ساز‌های نسل جدید هنگ درام معرفی کردند. در ساز‌های نسل جدید علاوه بر بدنه‌ی فولادی یک پوشش نازک از جنس فلز برنج نیز وجود دارد. همین موضوع باعث شد تا ساز‌هایی با اختلاف نوسانات صدا وجود داشته باشد.

ساختار ساز هنگ‌دارم

ساز هنگ درام m5

هنگ‌درام متشکل از دو صفحه ی گرد و قوس دار جدا می باشد که ساختاری شبیه به سپر مورد استفاده در جنگ های قدیم دارد. این دو صفحه روی هم قرار می گیرد و تقریبا یک بشقاب پرنده ی فضایی را تشکیل می دهند ، صفحه ی رویی یا قوس بالایی را Ding و صفحه ی پایینی را Gu می نامند که این قسمت دارای یک سوراخ بزرگ در وسط خود است. سطح Ding دارای 7 یا 8 فرورفتگی می باشد که به آنها مناطق صوتی هنگ Tone field نیز می گویند. این فرو رفتگی ها نت های مختلف را تولید می کنند. و دور تا دور سطح را فرا گرفته اند. و مرکز این سطح را Central Boss یا دینگ می نامند. هر منطقه صوتی خود می تواند نت هارمونیک بیشتری را تولید کند.

تولید کنندگان ساز هنگ‌درام

به دلیل انحصاری بودن ساخت هنگ درام ، و تولید کنندگان اندک آن در سطح جهانی ، این ساز از سازهای گرانقیمت و لوکس بازار ادوات موسیقی بشمار می آید. اما بر خلاف قیمت بالای آن یادگیری آن راحت و روان می باشد. به دلیل تواید صدای دلنشین و گرم ، استفاده از هنگ درام درموسیقی های مربوط به یوگا و آرامش بخش بسیار مرسوم است و می توان گفت که امروزه پای ثابت در آلبوم های موسیقی ریلکسیشن می باشد.

نت های ساز هنگ درام

هر نت در این ساز دارای یک فضای مشخص روی ساز است که به آن Tone Field می‌گویند و معمولا به شکل دایره یا بیضی فرو رفته است. هنگ درام‌های مرسوم دارای یک نت اصلی و هفت نت دیگر هستند. نت اصلی این ساز که به آن دینگ می‌گویند، در مرکز ساز واقع شده است و پایین‌ترین صدا یا به عبارتی دیگر بم‌ترین صدا را تولید می‌کند و این نت همان نت ر بم در دیگر ساز‌ها است که با علامت D نشان داده می‌شود. در روش نوشتاری نت‌ها، نت دینگ با یک علامت اسلش از باقی نت‌ها جدا می‌شود. نت‌های این ساز عبارتند از:

D / A C D E F G A

قابل ذکر است که سازندگان هنگ درام‌های امروزی با تغییراتی بر روی نت‌های بدنه‌ی ساز تعداد نت‌ها را به سیزده رسانده‌اند. بالا رفتن تعداد نت‌ها یک ویژگی مثبت برای نوازندگان هنگ درام است، ولی به دلیل محدودیت فضای روی ساز نت‌های هنگ درام، زیر‌تر و به اکتاو‌های بالاتر هدایت خواهند شد

چرا هنگ‌درام گران قیمت است؟

هنگ درام یکی از سازهای گران قیمت استصبح می‌گردد که به دلیل پروسه پیچیده ساخت و ساز آن جز انواع سازهای گران قیمت محسوب می‌گردد. از سوی دیگر سازندگان این ساز در سراسر دنیا بسیار کم بوده از سوی دیگر طرفداران بسیار زیادی در میان قشر جوانان پیدا کرده است. این ساز به صورت دست ساز در کارگاه‌های شخصی تولید می‌شود و از آلیاژهای مخصوصی برای آن استفاده می‌گردد و برای ساخت آن ساعت‌ها و روزها وقت نیاز است تا بتوان به کوک‌های مناسب برای این ساز دست یافت. در حقیقت ساخت این ساز نیاز به دقت، مهارت و امکانات زیادی دارد تا بتوان صدای اصلی آن ایجاد نمود. در نتیجه این پیچیدگی ها، یکی از سازهای گران قیمت محسوب می شود.

از 1 رای 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدسته بندی هاحساب کاربری
جستجو
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس